Är jag en stage mom?

Det ska börja en ny serie på Tv3 som heter Stage Mom's. Det handlar visst, vad jag förstår, om mammor som hjälper sina barn att bli fotomodeller.

Detta är ju väldigt tabu i Sverige! Det verkar som om allting i detta land har blivit antingen svart eller vitt, och det börjar gå mig lite på nerverna faktiskt.

Jag håller med om att man kanske inte ska driva sina barn så långt som Gunilla i Svenska Hollywoodfruar gjorde, eller tvinga sina barn att ställa upp på sånt de inte vill.
Men det finns faktiskt ett mellanting.

Jag ser inte mig själv som en stagemom, men enligt vissa så är jag det. Jag har ju skrivit tidigare om Naomis drömmar om att bli fotomodell. Hon blev ju även antagen av Karlstad största modellagenturer för några år sedan, och fick ett uppdrag, men blev hindrad eftersom hennes pappa inte gick med på det. Fine, jag köper det.

Men jag har även fått en del kommentarer ifrån andra föräldrar som skriver att "barn ska inte vara modeller" osv.
Då tycker jag ändå det är intressant att dessa mammor som skriver detta, har bloggar FULLA med kort på sina barn!
Är inte det lite samma sak frågar jag mig då?

På ett vis så "säljer" du ju dina barn när du lägger ut bilder på dem på din blogg. Många tjänar ju även pengar på sina bloggar, pga folk som tittar på deras barnbilder bla.

Jag kan hålla med om att föräldrar som drar in sina barn i en fotomodellvärld, där allt handlar om utseendet, inte känns rätt.
Men just i mitt fall då, så handlar det ju inte om den sortens modell, utan reklammodell. Sånt som vem som helst kan bli antagen till, oavsett utseende. Alla barn ni ser i reklam på tv är ju modeller, vare sig det är för blöjor, eller tvillingarna i Com Hem reklamen.

Detta är min dotters högsta dröm, är det då fel av mig att hjälpa henne försöka uppfylla den, bara för att hon är ett barn?

När man läser på Lady Dahmers blogg idag, så tycker hon att mammor (antar att jag ingår i den gruppen) som hjälper sina barn med detta borde tvångssteriliseras.

Lady Dahmer om någon är väl en mamma som använder sina barn till att uppnå sitt eget syfte?

Jag bara säger, det måste väl inte vara svart eller vitt? Varför måste man döma alla efter de värsta?



                                                                                                                         

Relaterade inlägg:
Varför får jag inte vara fin?
"Mamma, måste jag se ut som en gris?


Kommentarer
Postat av: o

Folk gillar att hata, så enkelt är det. Ge någon en anledning att få känna förakt och hat, och personen suger i sig allt du säger som om det vore en milkshake, men försöker du komplicera bilden en aning och ge synpunkter som kanske innebär att något inte är svart eller vitt… Ja då förlåter de dig aldrig.



Ett gott råd: skit i allt det där!!!

2011-12-29 @ 15:38:27
Postat av: Nelliebs

Bra skrivet!!

2011-12-29 @ 16:55:17
URL: http://nelliebs.blogg.se/
Postat av: Nelliebs

Bra skrivet!!

2011-12-29 @ 16:55:29
URL: http://nelliebs.blogg.se/
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Visst ska man få hjälpa sina barn att nå sin dröm... Hur många advokater skulle vi ha i det här landet om inte deras föräldrar hjälper till ekonomiskt?? Det är ju samma sak, man hjälper sitt barn att nå en dröm.



Sen måste ju inte allt vara svart eller vitt.



Jag har inte sett den här omgången av "fruarna" men hört att den mamman drev väldigt mycket. Och då får man ju oxå komma ihåg att i USA ska alltid allting gå över sin spets.



2011-12-29 @ 18:22:23
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: Lady Dahmer

på vilket sätt använder jag mina barn och i vilket syfte?

2011-12-29 @ 20:05:17
Postat av: Fröken M

Klart, man ska hjälpa sina barn att uppnå deras drömmar, men det är skillnad på att hjälpa och att utnyttja ( jag syftar på tex gunilla, vars dotter ser allt annat än överförtjust ut titt som tätt när hennes mamma styr och ställern!? ) :)

Naommi är super söt, och vill hon bli modell ska hon givetvis få den chansen tycker jag !

Hoppas nino kryar på sig ! kram

2011-12-29 @ 21:30:58
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Charltan

Hej Åsa !

Du e ingen stage mum , i så fall e jag med det! Både jag och lille har hjort grejer och fakstigt även tillsammans . Han har haft kul . Så länge det e seriösa jobb med agentur som stödjer och att barnet har kul! I Naomis ålder kan de ju berätta vad det vill och nu råkar det ju vara så att hon har fantastiska möjlighter och har viljan ! :) lycka till ,

2011-12-29 @ 22:51:02
Postat av: LILITH - Borderline & mamma

Det är absolut inget fel med att hjälpa sina barn att uppnå sina drömmar. Men handlar det om modellyrket så har man två väldigt viktiga uppgifter då som förälder. Dels att lära barnen att det inte bara är utseendet som räknas, utan även insidan, och att vara ett skyddande filter när det börjar att gå för långt som när barnen får höra att de borde nog gå ner fem kilo och liknande. Men det tvivlar jag inte en sekund på att du finns där och gör. Go for it!

2011-12-30 @ 15:22:37
URL: http://lilith.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor