Varför får jag inte vara fin?

Är allting svart eller vitt i dagens samhälle?

Är det så att vi männsikor håller på att bli så hjärnbefriade att vi måste sätta regler på allt, ta bort allt som är roligt för barn, förbjuda allt hit och dit, för att vi ska ta oss framåt i utvecklingen?
I mina ögon känns det som att om man måste förbjuda allt för att komma framåt, då blir man ju bakåtsträvande istället.

Jag läser ju en hel del bloggar, och många av dom är inriktade på barnuppfostran och det debatteras hit och dit om vad som är rätt, hur man ska uppfostra sina barn för att ändra deras och samhällets syn på saker och ting.

Ta som exmpel bara, det som Lady Dahmer skriver en hel del om i sina inlägg. Hon är ju en feminist ut i fingerspetsarna,och jag tycker hon är bra. Mycket av det hon skriver gillar jag, och hon har definitivt förändrat min syn på vissa saker. (se här)
Sen har vi vissa argument om barnuppfostran där jag inte håller med henne. Alls.
Som exempel den där hon inte tycker att vi ska få säga till våra (eller andras) barn, att de är fina. (här)
Hon tycker ordet fin sänder ut fel signaler, och att vi genom att säga det sänder ut signaler om att utseendet är viktigt.

Jag kan inte hålla med henne där. Varför ska man inte få säga till någon att den är fin? Om jag tycker att min dotter är jättefin i håret en dag, ska jag inte få säga det då? Ska jag hålla tyst och låtsas som ingenting bara för att det fokuserar på utseendet?

Nej. Jag håller med om att utseendet inte är det viktigaste,men det har ju ändå betydelse. SÄga vad du säga vill. Sen kan en person vara fin på olika sätt. Tänk vad tråkigt det vore om ingen brydde sig om hur de såg ut!

Utseendet är inte det viktigaste, men vad är det viktigaste? Om min dotter är duktig på matte, ska jag inte få säga det till henne då? För matte är väl inte det viktigaste i liver heller? Alltså, ni fattar vad jag menar?


Om jag säger att någon är fin så är det väl inte MITT fel om någon läser in fel saker i det?
Då är det väl de som har problem och inte jag??
Varför ska barnen behöva drabbas genom att aldrig få höra att de är fina,det måste väl finnas bättre sätt att ta bort utseendefixering och ideal?





                                                                                                                


Kommentarer
Postat av: Fröken M - Vinn en Tassimo T20

Jag säger ofta att Viggo ( och även många andra barn )är fina - och det är inget jag tycker är fel eller tänker sluta med :)

Kram

2011-12-13 @ 20:34:07
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Fnulan

Jag håller med dig.. Men jag måste berätta en komisk grej om henne.. Jag kom in på hennes sida och ser hennes barn sitta på köksbordet. Så säger jag till Fredrik att

- Kolla henne, så motsägelsefull hon är, en feminist som klär sin dotter i smäckrosa Hello Kitty dress...

Sen läste jag..

Min son...............

2011-12-13 @ 20:39:56
URL: http://fnulan.se
Postat av: Jennie & FrökenFlis

jag säger ofta att flisan är fin. Det tycker jag inte alls är något fel på. Håller med dig. kram :)

2011-12-13 @ 21:11:54
URL: http://jenniesays.blogg.se/
Postat av: Linda aka Javamorsan

Att få höra att man är fin har inget med utseendefixering att göra. Det handlar om att få en annan människa att må bra. Om man bara berömmer någons utseende klart det kan bli fel. Men nä jag håller med dig helt här!

2011-12-13 @ 21:31:15
URL: http://baralinda.se/wordpress
Postat av: Ladydahmer

Frågan är väl snarare:

1. Varför vill du känna dig fin? Vad har det för värde?

2. Varför vill du säga till ditt barn att hon är fin? Vad för det med sig? Är det nåt som behövs sägas? För vems skull? Din eller hennes?



Sen undrar jag varför det skulle bli tråkigt om ingen brydde sig om hur de ser ut? Tror du inte snarare att det vore befriande?!



Jämförelsen med matte haltar. Vi lever i en kultur där flickor fostras till att lägga enormt mkt värde i sitt yttre. Hela vårt samhälle objektifierar konstant kvinnor. Att då leda sitt barn in på den vägen har ganska stor betydelse för dennes utveckling och självbild. Du bekräftar då att yta är viktigt eftersom att du då tar del i samt uppmuntrar en process som samhället trycker på dina barn.



Mattekunskap är liksom inte en kvinnonorm.

2011-12-14 @ 00:47:09
Postat av: johanna

Vilken av mina modellbilder tycker du är snyggast? ;D

2011-12-14 @ 07:55:06
URL: http://nattstad.se/johannalicious
Postat av: Amy

Jag kommer ihåg att mina föräldrar alltid sa att jag var en "fin unge" men det tog inte jag som att de tyckte att jag såg bra ut. Jag tog det mer som att de menade att jag var en bra dotter och en fin människa. Men jag tycker absolut att man ska få säga åt sina barn att de är fina, oavsett om man menar på utsidan eller insidan. Oavsett vilket så lever vi i ett väldigt ytligt samhälle och om barnen inte får någon form av bekräftelse hemma när de är yngre kommer det att leda till större problem när de är äldre.

2011-12-14 @ 08:38:09
URL: http://dawnelydawn.blogspot.com
Postat av: Åsa-Mamma på gott & ont

Lady Dahmer: Jag tycker faktiskt inte att det vore en befrielse om alla slutade bry sig om hur de ser ut. Skönhet är ju någonting som vi alla tycker om, säger man något annat så ljuger man.



Det gäller ju inte bara utseende,utan allt. Även i hemmet vill vi ha det fint omkring oss. Jag sitter hellre i ett fint, fräscht städat kök, än ett stökigt och gammalt fult.



Det bästa jag (och många med mig) vet,är att gå ut och shoppa nya kläder eller inredningssaker till hemmet. Varför? Jo,för att man vill ha fint.



Det är inte någonting jag skulle vilja välja bort.



Med detta sagt så betyder det inte att det är det viktigaste, men ändå något som jag i alla fall inte vill vara utan.



Och som vi sagt tidigare,fin betyder så mycket, det behöver ju inte heller ha med utseendet att göra.



Angående min jämförelse med matte,så tycker jag den passar lika bra som din jämförelse mellan en klänning och alkohol ;)

2011-12-14 @ 12:10:48
URL: http://asahoffman.blogg.se/
Postat av: Silla

Att säga att någon är fin handlar ju inte om utseeendet.. Man kan vara fin i klänningen, i byxorna ha ett fint hjärta. Har inget alls med utseendet att göra. Jag tycker man ska ge barnen ett bra självförtroende och bra självrespekt då ska man kunde säga att hon/han är fin.

2011-12-14 @ 12:43:23
URL: http://sillas.blogg.se/
Postat av: Jannie

Klart våra älsklingar ska få höra hur fina de är!!

Jösses...Hellre för mycket positivt än för lite.

Vi har fina fina fina fina ongar vi Åsa!

PUSS på dig

2011-12-14 @ 13:44:40
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Ajlin

På vilket sätt är det här annorlunda än smala skyltdockor? Varför får inte jag vara smal?

2011-12-14 @ 19:30:43
URL: http://ajlin.blogg.se/
Postat av: Åsa-Mamma på gott & ont

Ajlin: Det där var så långsökt så jag inte ens vet vad jag ska svara på det???

2011-12-14 @ 20:20:42
URL: http://asahoffman.blogg.se/
Postat av: amanda <3

Du verkar fett smart! :) haha kul att det finns folk med hjärnor som bloggar också... ;D

2011-12-14 @ 20:25:49
URL: http://amandamj.blogg.se/
Postat av: Ajlin

Nej, det är verkligen inte det om du tänker efter. Du menar att skyltdockor, sångerskor och skådisar påverkar unga tjejer. Lady Dahmer menar att man genom att tala om för unga tjejer att de är fina lägger vikt vid att de måste vara fina. Bägge skapar en press och ett ideal att leva upp till. Skyltdockorna "säger" att man ska vara smal och mamma "säger" att man ska vara fin. Jag håller givetvis inte med dig när det gäller skyltdockorna och jag håller inte med Lady Dahmer när det gäller till det här med att man inte får ge människor komplimanger, men du kan ju inte mena att du inte ser paralellen?

2011-12-14 @ 20:56:08
URL: http://ajlin.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Jag håller med dig. Läser LD:s blogg varje dag och det är inte mycket jag håller med om. Särskilt det här med att säga att någon är fin.

2011-12-14 @ 21:05:18
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Åsa

Ajlin:Nej, jag ser verkligen inte likheten.



Att säga till sitt barn, som man älskar mest i hela världen och som man ska uppmuntra, att det är fint, är absolut inte detsamma som att ett av Nordens största klädföretag använder opropertioneligt smala skyltdockor och sänder ut ett budskap om att det är så man ska se ut.



Fin i mina ögon behöver inte bara ha med utseendet att göra, fin kan man ju välja att säga till vem man vill.

2011-12-14 @ 23:22:53
URL: http://asahoffman.blogg.se/
Postat av: Silla

Jag kan inte låta bli att säga att hon har dubbel moral...



Jag och en vännina satt och pratade om detta med fin och just hennes mening :1. Varför vill du känna dig fin? Vad har det för värde?

Jag går in på sidan och ser att hon har en percing. Jag mailar och frågar varför och direkt feter säger jag till min vännina att jag kommer att få svaret för att jag tycker det är snyggt.. Svaret kommer och det var för att jag tycker det är snyggt.. Då finns det ju ett värde hur man ser ut och då bryr hon sig hur hon ser ut..

2011-12-15 @ 12:31:31
URL: http://sillas.blogg.se/
Postat av: Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta

silla



Nej det är inget fel att vilja vara snygg. Jag har aldrig påstått att det skulle vara det. Det vill jag också vara. Problemet är att det för så många kvinnor har blivit en förutsättning för att må bra. Utebliven bekräftelse sänker oss totalt och då är inte lösningen att fixa till och förbättra det yttre. Vi måste komma till rätta med kärnan istället. Reda ut varför vårt välmående är så beroende av antalet komplimanger. Varför vi måste känna oss snygga för att kunna känna oss lyckliga. Varför? .



Klart som fan jag bryr mig om hur jag ser ut! Jag lever i samma kultur och tid och med samma normer och ideal som du, åsa och alla andra. Jag är inte befriad från den pressen.



Och det vill jag bespara mina egna barn. Jag ser ju sambanden och förstår hur man kan motverka det.



Åsa - måste man bry sig om sitt yttre för att vara vacker? Och frågan är ju en än gång; VARFÖR tycker vi om det som är vackert? Varför vill du hellre sitta i ett fint kök än ett fult? Varför nöjer du dig med att "jo men så tycker jag" istället för att utforska de underliggande orsakerna samt dess värde; varför är det viktigt? Är det nåt jag tjänar på/mår bra av att upprätthålla? Vad kan det ha för negativa effekter? osv.

2011-12-16 @ 17:02:25
URL: http://ladydahmer.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor