Näthat och identitetsstöld

Imorse fick jag ett märkligt mail ifrån en kille som håller på att utreda ett fall av näthat mot en kvinna.
 
Först trodde jag att det var något spam, och var nära att radera det, men som tur var blev jag nyfiken och läste igenom det först.
 
Det visade sig att när den här killen sökte runt för att få tag på personen som låg bakom näthatet och alla falska inlägg mot en speciell kvinna, så hittade han till en sida som heter VK, ett nätverk som påminner om Facebook.
 
Han letade efter personer som använde sig av falska profilbilder, och då visade det sig att just den här personen använde sig av en bild på-NAOMI!
 
Efter att ha bildgooglat ett tag hittade han till min blogg, och fick där igenom kontakt med mig för att meddela mig om detta.
Bilden är en som jag lagt ut i augusti 2011, men som personen kan ha hittat vart som helst. 
 
Killen som mailade mig trodde att personen som "lånat" bilden, kanske kan vara den pedofil som kontaktade Naomi runt den tidpunkten.
 
Känns väldigt obehagligt att någon använder sig av ens egna bilder på det viset, även om det är sånt man får "räkna med" när man lägger ut bilder på nätet.
 
Kan förstå personer som drar sig för att lägga ut bilder på sina barn, men samtidigt så kan det ju lika gärna vara någon som tar ett kort ute på stan och använder sig utav.
Man ska väl inte behöva låsa in sina barn för att skydda dem mot idioter?
 
Jag har i vilket fall som helst mailat både personen i fråga samt de ansvariga för sidan och bett dem ta bort bilden, så jag hoppas de gör det snarast. När jag kikade runt på personens profil så såg jag flera bilder på småflickor, (inga sexistiska dock) men man undrar vad det är för typ som gör så???
 
Har ni råkat ut för något liknande någon gång??
 
Bilden av Naomi som de använde som profilbild

Kommentarer
Postat av: Beatrice, mamma till skrutten Robin och gravid igen :)

Men va sjukt!

Ja, det känns riktigt bra att bf närmar sig nu :) Blir ju mer och mer nyfiken på vem det är därinne :)

Postat av: Bella

Det var en som snodde min identitet en gång, eller rättare sagt använde sig av mina bilder (på mig) men angav sig heta "Alina". Min brorsa hittade profilen på en dejtingsajt som han var medlem på och trodde att det var jag som skojade i ett annat namn bara. Vi mejlade de ansvariga för sidan (badoo eller något sånt hette den) och dom tog bort hela profilen. Läskigt ändå, för personen som ägde den betedde sig helt seriöst.

2013-03-06 @ 16:53:14
URL: http://bellzors.se
Postat av: anna

Fy vad sjukt och obehagligt. Tänk så mycket sådant det finns som man aldrig någonsin får reda på...usch. Jag ryser i hela kroppen...känns nästan omöjligt att kunna skydda sina barn i dett galna samhälle. Kram

2013-03-06 @ 17:36:27
URL: http://heltenklaanna.blogg.se
Postat av: Anna

Läskigt ! Men tur att det finns människor som bryr sig = letade upp dig för info. Kanske finns det hopp om mänskligheten?

2013-03-06 @ 17:51:06
Postat av: Elin

jag är en tjej på 13 år som vart med om det, det var då alltså en person som låtsades vara mig och använde mitt namn och bilder på mig, h*n skrev även till okända folk i mitt namn samt la ut att jag bivit våldtagen! helt sjukt läskigt men h*n har som tur är slutat nu..

2013-03-06 @ 18:09:30
URL: http://www.elinjanssons.bloggplatsen.se
Postat av: Mamma Maria

Det är ju helt galet! Men som sagt så kan ju folk knäppa bilder var som helst utan att man har en aning om det, så tror inte det hjälper att inte lägga ut. I detta fallet var det ju bra, för det var ju på så vis som du fick reda på det. Och vilken otroligt fin och snäll gest av den som kontaktade dig!

2013-03-06 @ 19:04:31
URL: http://mammamaria.nu
Postat av: Ronja - svartvit poesi, teckenspråk och humor

En gång så la en "cool kille" (en som alla kände) ut ett album på sin sida där det stod "jag älskar dig" och tre bilder från min sida. Under varje stod det puss puss och sånt. Alla började maila mig och undra om vi var tillsammans men jag hade inte ens träffat killen, men visste som alla andra vem han var. Kändes obehagligt för han drev ju om mig, och även killen jag flörtade med då blev lite sned i luven.
Jag mailade honom men han svarade bara puss, tillslut röt jag till och sa att han sabbade mitt kärleksliv och då sa han att det tydligen varit ett vad. Känns så skumt. Varför just jag? Men hade lika gärna kunnat vara nån annan.

2013-03-06 @ 21:18:19
URL: http://ovitaskor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor