"Jag fick köpa den rosa cykeln till min son"

Igår skrev jag ett inlägg på ICA:s facebooksida angående det här med cykeln som jag skrev om förra veckan.
Jag skrev inlägget mest för att jag ville få dem att öppna ögonen och själva inse hur dumt det ser ut när de skriver en sån skylt, och jag fick ett svar från dem. 
"Jag får gärna köpa cykeln även till min son." JIPPIE! Vilken tur! Tack ICA.
 
 
 
Bara ett par timmar efter att jag skrivit detta på ICA:S sida, så läste jag en artikel på Aftonbladet som handlade om ett inlägg Lady Dahmer skrivit på sin blogg, där hon skriver om nästan exakt samma sak, fast hon riktade sig till Lidl.
Även hon ifrågasatte hur en butik kan vilja halvera sin försäljning med 50% bara genom att skriva ut att en vara riktar sig enbart till ett visst kön.
 
Senare på kvällen kollade jag till min kommentar hos ICA igen, bara för att se att kommentarerna trillade in en efter en, och diskussionen var het! Enligt vissa var jag visst orsaken till att min son i framtiden kommer att bli mobbad också, eftersom jag reagerade över detta? 
 
Jag sitter och småler när jag läser kommentarerna. Elaka kommentarer rinner av mig som sand. Vill någon tycka annorlunda än mig så visst får dom det, men de som kommer med påhopp är inte värda att reta upp sig över. 
Som jag skrev i kommentaren, att ta en diskussion med dem är ungefär som att diskutera feminism med en chimpans. Fast svårare.
 
 

Kommentarer
Postat av: gizze

Heja ÅSa!
Fram för fritt val 100% tjej kille eller hen...(just hate that word)

Önskar er en finfin Påsk på Blåkulla....Kram Gizze

2013-03-27 @ 14:13:33
URL: http://gizzez.blogg.se
Postat av: Matilda

Ja, det är ju inte precis 2013 att använda sig av "flick" framför diverse produkter. Tröttsamt är det! Alla borde läsa en kurs i genus för folk överlag förstår verkligen inte vad det hela handlar om, men uttala sig kan de visst göra ändå..

Hejja dig! :) /Matilda

2013-03-27 @ 14:50:20
URL: http://www.matildasusanna.blogg.se
Postat av: Matilda

Eller "pojk" för den delen heller såklart ;)

2013-03-27 @ 14:50:50
Postat av: Therese - Livonne.se

Skönt att någon reagerar och tar tillfället i akt och påpekar det för företagen - TUMMEN UPP!!!! Tänk om fler kunde göra så så vi kan sluta upp med att begränsa våra barn till att endast bära vissa färger eller endast leka med vissa leksaker!! BRA!!!

2013-03-27 @ 18:20:01
URL: http://www.livonne.se
Postat av: Annelie på Elefantnytt

Fattar inte varför rosa bara ska vara för tjejer och blått för killar. Har själv alltid föredragit blått framför rosa. Och många killar tvärtom. Att allt ska vara så himla stereotypiskt. Bra du våga reagera!

2013-03-27 @ 23:47:29
URL: http://elefantnytt.se
Postat av: Tja

Att folk alltid ska köna. Haft min lillkusse nere, & hennes morsa könar allt hela tiden, "jag är mannen i hushållet som rensar avloppet" tex. Eller om mina två hankaniner, vilka jag förklarade att X var helt vild & skvätte spån överallt, medan XX var lugn & mysig, därigen "XX är tjejen av dom" ba nej, dom är fortfarande två hanar, trots att den ena har stereotypiskt(!) MÄNSKLIGT (liksom) kvinnliga egenskaper.

2013-03-28 @ 17:36:55
Postat av: Hockeysmurf - Ja, det ÄR jag

Mycket enklare att skriva "barncykel" istället, man sparar bläck i skrivaren då också... ;P
Har inga barn själv men tycker det är grymt skönt med människor som skriker till om sånt här (jag har ju då ingen rätt att uttala mig ens, enligt vissa, eftersom jag är barnlös..pftt!) :)

2013-04-04 @ 14:30:22
URL: http://fibrotankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor