Omröstning

Nu behöver jag er hjälp för att förklara för min dotter exakt hur onyttigt det är att äta godis i mängder varje dag.
 
När hon är hos sin pappa, så får hon nämligen ett väldigt speciellt mellanmål varje dag när hon kommer hem från skolan. Mellanmålet består av glass i stora lass, grädde, chokladsås och mängder av godis.
Jag har försökt få henne att förstå att det inte är nyttigt, men hon är ju bara ett barn så hon bryr sig inte. (Synd att det inte finns någon vuxen som kan sätta gränser)
 
Så nu vill jag veta vad ni tycker.
 
Är det ok att en 11-åring äter det här minst en gång varje dag, och då snackar jag inte helg utan även vardag?
 

Kommentarer
Postat av: Martina

När jag var liten så fick man en sån där skål endast vid kalas (om det serverades glass)

Jag tycker inte att det är ok! Men så är jag idag väldigt hälsosam. Dock tycker jag att man som förälder bör göra ett aktivt val och välja bra mat till sina barn och speciellt mellanmål som är väldigt viktigt! Om de sen vill äta sånt där till mellanmål varje dag när de har blivit vuxna så fine, men lär dem inte att göra det.

2013-02-21 @ 13:55:07
URL: http://martinaelizabeth.blogg.se
Postat av: gizze

Det där Naomi..är inget Mellanmål- det en en Stor Kalas portion, som man möjligtvis kan äta på precis Kalas...alltså när nån Fyller År!

Svårt för er barn att förstå, men kroppen mår Inte bra av det där...ni växer och behöver nyttig Mat!
Så lyssna på mamma och be pappa om annat!

Kram Gizze

2013-02-21 @ 14:07:18
URL: http://gizzez.blogg.se
Postat av: Jenny

Givetvis en riktigt kass diet som tyder på omsorgsbrist (om jag får vara så brutalt ärlig)!

2013-02-21 @ 14:26:04
Postat av: Ida

Absolut inte ok!! Massa färgämnen, socker, tillsatser och annat skit som man inte vill veta. Kalas eller helg, visst! Men ett mellanmål är till för att ge kroppen energi och bra sådan. Det är är tom energi och en massa skit.
Tror inte d är så lätt att förklara och sätta gränser när den andra föräldern gör tvärtemot! Enligt mej ska man inte ha barn om man inte kan ta hand om dom. Och då även ge dom ordentligt mellanmål. Nää usch vad dåligt!

Hur går det med graviditeten förresten? :-) snart dags för en magbild ;-)
Kramar/Ida

Svar: Kan inte annat än att hålla med dig :)
Jo tack, magen växer och frodas, det mesta av illamåendet har gått över så nu hoppas jag på att få njuta av resten av tiden. :)
Bild kommer snart, lovar! :D
Kram på dig!
Madame Hoffa-En roligare mammablogg

2013-02-21 @ 16:11:14
URL: http://www.ettnaturligtvis.com
Postat av: Jennie & FrökenFlis

absolut inte!!! herregud, rena hälsofaran. Sök på effekterna av sockerintaget och visa henne. Det är alla möjliga hemska sjukdomar bakom vårat sockerintag. Och om det inte visar sej nu så visar det sej i vuxen ålder.
Men va äre för pappa som gör så, en sak om det hade varit en dag i veckan, lördag exempelvis, men inte varke dag! Jösses..

2013-02-21 @ 16:39:28
URL: http://jenniesays.blogg.se
Postat av: Anna

Tycker inte att det är okej!!!

2013-02-21 @ 21:06:56
URL: http://heltenklaanna.blogg.se
Postat av: LILITH - Boktokig mamma med borderline

Men hjälp, det där är inte ett mellis man ska äta varje dag, utan enbart vid speciella tillfällen. Och då är jag ändå inte speciellt stenhård vad gäller socker. En del av att vara förälder är att se till att barnen äter bra, inte bara att de äter. Om man inte gör det, då är man faktiskt inte en speciellt bra förälder utan brister rejält i sin föräldraroll.

2013-02-22 @ 11:15:09
URL: http://boktokigborderline.blogspot.se
Postat av: Caroline, längtan efter fler barn!

Min första tanke när jag såg bilden var "MEN HJÄLP!" Jag tror till och med jag råkade säga det högt.. Jag tycker verkligen inte att det är okej. Inte ens på en lördag, räcker det inte med antingen godis eller glass HÖGST en gång i veckan? (det skadar inte om man missar någon helg) Vilken socker chock kroppen måste få av detta, kurvorna lär rusa upp och ner i världens fart.. Jag blir så arg när en förälder sätter gränser (och tänker på barnets bästa) och den andre skiter i det fullständigt. Min bror har haft samma problem med att våran mamma satt gränser, regler och rutiner medan han fått gjort som han vill hos sin pappa och det är heller inte bra för barnen att ha det så, oftast kan barnen bli väldigt osäkra eftersom dom många gånger inte riktigt vet vad dom får och inte får göra.

2013-02-23 @ 00:13:25
URL: http://caroliinea.vimedbarn.se
Postat av: Ulrika

Måste bara få påpeka en sak.. Visst att det där inte lämpar sig som "mellanmål", det håller alla med om; men att säga att det passar för kalas, helger eller andra speciella tillfällen, vad lär det barnen egentligen? Jo det lär dem att godis, glass och sötsaker är det bästa som finns, att det är så fint och bra att man endast får det vid kalas etc. Det är inte heller en särskilt hälsosam inställning, som tyvärr är djupt inpräntad i dagens samhälle! Sötsaker är inget man behöver för att "unna sig" något gott idag, det var det dock för några hundra år sedan då de flesta människor hade näringsbrist.. Det handlar om att anpassa kosten till det liv samhället har gett oss idag! Inte grunda det på uråldrade lyx-varor.

2013-02-25 @ 11:16:52
URL: http://oblivion.myshowroom.se/
Postat av: Camilla

Aldrig att Alfred skulle få det där knappt på kalas inte i dom mängderna ! Så håller med dig !

2013-02-25 @ 13:55:11
URL: http://alfredsmor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor