Utnyttja lagen för att få ensam vårdnad

År 2006 kom det en ny lag som skulle göra det enklare för domstolar att döma till ensam vårdnad om det var alldeles för stora samarbetsproblem mellan föräldrarna. Nu funderar de på att se över denna lagen. De menar på, att en del föräldrar använder detta som ett "vapen" och utnyttjar det för att få ensam vårdnad.
 
Citat från DN:
"– Nuvarande lag ger i praktiken den ena parten vetorätt när det gäller vårdnaden. Det är bara att sätta sig på bakhasorna och slänga på luren när den andre ringer. Sedan kan man hänvisa till dålig kommunikation, och då ska det inte vara gemensam vårdnad."
 

Visst fins det säkert dem som utnyttjar detta, men i så fall är det ju verkligen inte den personen som ska ha ensam vårdnad.
 
År 2006, när denna lagen kom, hade jag redan legat i vårdnadstvist i ca 1 år.
Min advokat upplyste mig om denna nya lag, och menade på att det skulle vara till vår fördel då pappan vägrade kommunicera. Den har inte gjort någon som helst skillnad!
 
I våran dom från 2008, så står det att "Föräldrarna har en uppbar konflikt och svåra samarbetssvårigheter, men inte tillräckligt för att ge någon ensam vårdnad"
Detta trots att pappan redan då lämnade lappar via Naomi trots att jag stod bredvid, tittade inte på mig, stannade på andra sidan en stor trafikerad väg och släppte av vår då 4-åriga dotter att gå själv för att slippa gå i närheten av mig osv osv. Jag kan fortsätta länge till..
 
Lagen har inte gynnat mig på något sätt.
Pappan däremot, försöker vända på det så att det ska se ut som att jag utnyttjar den.
 
Under alla år som jag försökte få hjälp till Naomi från BUP, och han nekade, så skyller han på att hon inte har några poblem. Jag har hittat på dessa problem, för att sen kunna skylla på samarbetssvårigheter eftersom han vägrar gå med att hon får hjälp.
 
Detta trots att fröken, skolsyster, soc och läkare uttalat att hon behöver en BUP-kontakt.
 
Vad händer om de tar bort denna lag?
Ser de verkligen till barnets bästa då?
 

Kommentarer
Postat av: LILITH - Boktokig mamma med borderline

Så mycket jag känner igen mig i det du skriver. Maja får också vara budbärare, pappa och sambon skickar sms till henne som hon sen får framföra till mig.

2013-04-08 @ 11:42:51
URL: http://www.lilith.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor