Måste man vara snygg för att vara duktig på sitt jobb?

Jag skulle inte vilja kalla mig själv någon fanatisk feminist, men det finns vissa saker som jag reagerar på ibland som gör mig riktigt irriterad när det kommer till hur kvinnor behandlas.
 
En av dessa händelser inträffade igår kväll, när jag och Jonas började se den danska tv-serien Borgen. I denna serien finns det en tjej som spelar journalist, och jag tror att i nästan varje scen som handlar om henne så är det någon som talar om för henne hur vacker hon är.
 
Det jag reagerade mest över, det är scenen där hennes chef kommer fram till henne precis innan en livedebatt på tv, och säger till henne:
 
"Du kommer att klara detta jättebra, för du ser fantastisk ut och du är en strålande journalist"
 

Kan någon vara snäll och tala om för mig vad hennes utseende har med hennes kvalifikationer för jobbet att göra, för jag förstår inte? 
Hade han sagt likadant om det var en manlig journalist?
Nej, jag tor inte det va.
 
 
Otroligt diskriminerande om du frågar mig!

Kommentarer
Postat av: Jennie & FrökenFlis

ja du har en poäng där, tror inte han hade sagt det till en manlig. ;S

kramar

2013-04-29 @ 21:53:29
URL: http://jenniesays.blogg.se
Postat av: Erika

Hej, vill fynda lite kläder? Jag har jag rensat garderoben och säljer allt från 20 kr!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor