Jag minns lukten av rök och död.

Idag kan man läsa i tidningarna om att nya rapporter rörande Scandinavian Star  visar att det var ett försäkringsbedrägeri, och att branden var anlagd av några av besättningsmännen.
 
Ett bedrägeri, som kostade 159 människor livet.
 
Jag minns den dagen så väl.
En solig aprildag när jag var 11 år, så ropade pappa plötsligt in mig för att jag skulle komma och kolla på nyheterna. Jag förstod inte så mycket vad de pratade om, men sen fick jag se bilderna på tv:n.
En stor färja. Som brann! 
Och jag kände igen vart den åkte....det var precis utanför mitt sovrumsfönster!!
 
Jag tog med mig min kompis och sprang ut genom dörren, och fick se en syn som brände sig fast i minnet. 
En stor färja med massor av rök, mitt inne i lilla Lysekil. Det stank av rök i hela staden.
I flera dagar efteråt kunde man se hur de bar av liksäckar från färjan.
 
En syn och en doft som jag kommer att minnas hela livet. En tragisk dag.
 
Precis där ni ser kyrkan i bakgrunden, där bodde jag
 
 

Kommentarer
Postat av: På Selmas gata

Usch, jag minns det där, fast jag bodde i Värmland då och inte i den närmaste närheten som du gjorde. Förstår att du aldrig kommer glömma det du såg. Vill knappt tro det jag läser, att en försäkring är grund till allt detta, denna tragedi...:-(

2013-04-06 @ 21:22:42
URL: http://selmasgata.blogspot.se/
Postat av: Jennie & FrökenFlis

usch fy så hemskt :( och att du fick se det med egna ögon, förstår att det sitter fast i minnet.

kramar

2013-04-06 @ 21:29:37
URL: http://jenniesays.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor