Förbjud Tintin!Och pippi!

*Och Pippi ska förbjudas för alla barn är inte starka med fräknar på näsan. Och hennes far bor på en Söderhavsö!
 *Emil för att alla smålänningar inte är busiga och hittar på hyss.
 *Aladdin för att den utgår ifrån att araber flyger på mattor och har andar i flaskor.
 *Lejonkungen för att lejon inte kan prata
 *Djungelboken! Ojojoj, den borde verkligen förbjudas
 *Hiawata-Indianer kan ta illa upp.
 
Ja. Jag kan fortsätta listan länge. En sagobok är just det-en saga. Den som inte kan se skillnad på det och verkligheten har större problem än att bli fientlig mot den som framställs "udda" i en bok.
 
Alla har vi väl våra fördomar
Att indianer har krigsmålning i ansiktet och röker fredspipa, på hawaii går alla omkring i bastkjol och dansar hula hula, osv osv. Fast man vet att detta inte stämmer.
 
Jag har läst Tintin som ung. Inte tror jag att afrikaner är sämre än någon annan för det.
Däremot har jag i vuxen ålder läst en hel del andra böcker som ger mig fördomar. Ta som ex Såld av Zana Muhsen som jag har läst många gånger. Den boken är en sann historia om en muslimsk flicka som säljs av sin egen far och blir bortgift till en äldre man där hon blir våldtagen och tvingas jobba dygnet runt.
Den boken har gett mig en hel del starka fördomar mot muslimer. Borde inte den också förbjudas då?
 
Nä, jag får känslan av att de dumförklarar varenda människa genom att förbjuda barnböcker.
 
Vad tycker ni om detta???? Är det rätt eller fel att förbjuda Tintin?
 

Kommentarer
Postat av: gizze

Det är en sjuk värld vi lever i ....Heja alla som bestämmer- Not

2012-09-25 @ 11:01:07
URL: http://gizzez.blogg.se
Postat av: Johanna

Det här är en debatt som skulle kunna fortsätta i all evighet. Just exemplet med Tintin i Kongo. Skulle boken skrivits i dag så självfallet skulle jag tycka att den skulle förbjudas. MEN första gången Tintin i Kongo (eller på orginalspråk "Tintin au Congo") publicerades var under perioden 5 juni 1930 till 11 juni 1931 i form av en följetång. Detta är över över 80 år sedan.
Jag tror inte Hergé bryr sig så mycket mera -__- det är sådana här debatter som gör att man helt enkelt får fel i huvudet

2012-09-25 @ 11:10:20
URL: http://smallkaramellens.blogg.se
Postat av: anna

Förstår inte ens att dom tar upp detta. Det är bara så fel å som du säger förbjud pippi då för hennes pappa är ju negerkung. Tycker det är sorgligt att folk inte har bättre saker att hänga upp sig på än sagor

2012-09-25 @ 11:39:52
URL: http://heltenklaanna.blogg.se
Postat av: Mia

Ens fördomar får man inte från det man läst/läser utan från sina föräldrar, vuxenförebilder - tror definitivt att detta är ett sätt att dumförklara människor :-( patetiskt

2012-09-25 @ 12:28:20
URL: http://fredthevov.blogg.se
Postat av: Svärmor

I min första läsebok i första klass stod det under bokstaven N: "NEGERN blir så ren och fin. Titta på hans glada min". Inte var det att man tänkte illa om mörkhyade utan möjligen att man var lite avundsjuk för han hade mysigt i badbaljan!

2012-09-25 @ 12:45:14
Postat av: Anonym

Det är rent åt HELVTE att förbjuda TNTIN på biblioteket.

2012-11-24 @ 12:13:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor