Ni som jobbar i butik

 
Kommer ni ihåg den här tröjan som jag köpte för ett tag sedan?
 
Första gången jag använde den gick den sönder på 2 ställen. Jag lagade den och tvättade den, (enligt tvättråden) och den krympte flera storlekar. Plus att den gick sönder på 2 ställen till.
 
Jag ringde Monsoon där jag köpte den, och de säger att jag inte kan få byta den om jag inte har kvar kvittot.
Detta stämmer väl ändå inte???
Jag har jobbat mycket i butik, och aldrig nekat en kund att byta ut en trasig vara mot något annat, även om kvittot inte finns kvar.
 
Varför skulle jag sparat det? Jag bor ju i Karlstad, jag åker ju inte till Göteborg för att lämna tillbaka en tröja som jag vill ha. Och jag sa ju att jag nöjer mig med tillgodokvitto och kan lämna tillbaka den trasiga varan, men icke. Inte utan kvitto.
 
Vad tror ni om detta? Stämmer det verkligen?
 

Kommentarer
Postat av: Beatrice, mamma till skrutten Robin- Tävlingar igång!

Om kunden inte har kvitto med sig och det är en vara som är trasig så brukar vi ge ett tillgodokvitto.
Pengar kan man ju inte ge om man inte har kvitto, men ett tillgodokvitto betyder ju att man behåller pengarna inom företaget...

Postat av: Zita

Du vill ju reklamera varan, då ska inte ett kvitto behövas..!

Jag kikade in på ARN's sida o klicka mig fram till följande info:
http://www.konsumentverket.se/Klaga/Klagoguiden/Naringsidkare-eller-privatperson/Vara-eller-tjanst/Vara/Fel-pa-varan/

Vad jag förstod så gäller det alla typer av varor, inte bara teknikprylar, utan ex även tröjor! :p

Lycka till! :)

2012-10-08 @ 15:31:18
URL: http://tant-zita.dagboksblogg.se
Postat av: R - svartvit poesi och teckenspråk

Alltid, alltid kvittot! Annars går det ju inte att bevisa vars du har köpt varan, kan ju lika gärna vara från internet. Men tillgodokvitto kan vara möjligt.

2012-10-08 @ 17:10:51
URL: http://ovitaskor.blogg.se
Postat av: liselotte

Jag jobbar i butik, och du har alltid rätt att reklamera en vara utan kvitto. Det är dock dagspriset som gäller när man inte har kvitto. Du kan inte kräva att få pengar, utan de kan laga varan, erbjuda en ny likadan eller om du vill ha en annan vara.

2012-10-08 @ 17:46:00
URL: http://liselottess.blogspot.com
Postat av: Ajlin

I min butik måste du ha kvitto om det är en extern vara, tillexempel ett par LEE-jeans. De kan ju lika gärna vara köpta på Carlings eller MQ som hos mig. Om du däremot kan bevisa på annat sätt att du köpt tröjan just där, tillexempel med ett kontoutdrag om du betalat med kort, så ska det räcka.

2012-10-08 @ 18:42:28
URL: http://ajlin.blogg.se
Postat av: Art By Tina - Konst & Fashion

...jo jag trodde nog allt att man alltid måste ha kvittot kvar - annars kan man ju inte bevisa att man köpt den i just den butiken. Men som kommentaren ovan påpekar, om du kan visa upp kontoutdraget så borde det gälla. Men om det är så som någon annan har skrivit att man får byta utan kvitto så borde det ju gälla överallt. Kolla med konsumentlagen.

2012-10-08 @ 23:38:50
URL: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor