Belasta inte myndigheterna med barns problem

Dagens "nyhet" måste ju vara det som man kan läsa både i aftonbladet och på DN idag.

Barn som utsatts för våld får dålig hjälp av socialtjänsten

Det känns som att det inte är någon nyhet? Jag tror att det är precis det jag har uppmärksammat i 4 års tid nu. Både soc och BUP är dåliga på att sköta sitt jobb när det kommer till barns välmående.

När Naomi var 8 år mådde hon fruktansvärt dåligt, men soc tog det inte på allvar utan deras enda åtgärd var att sätta in henne på "Skilda Världar" En samtalsgrupp för barn med skilda föräldrar. Bra, men inte tillräckligt!

När vi var på BUP nu senast, för 2 veckor sedan, så sa de ju som vanligt, att de kan inte hjälpa Naomi förrän våran tvist är över.
Jag menade på att ingenting kan ju bli sämre av att hon får prata med någon även om tvisten fortfarande håller på, då sa den ena kuratorn till mig:

"Du försöker bara slänga över allt ansvar om din dotter problem på oss!"

Jag har gjort allt i min makt under flera års tid för att hon ska få hjälp, jag trodde det var deras jobb att se till att barn inte mår dåligt!

"-Kom tillbaka när tvisten är över så ska vi se om vi kan hjälpa henne"

"Ja!" sa jag..."Om det inte är för sent då!"

"-Ja, vi får ju hoppas att det inte är det"

Så fungerar Sveriges skyddsnät. För våra barn. Så nu vet ni det.


Kommentarer
Postat av: Elisabeth McCann

Otroligt korkad kurator... Jisses! DAgs att byta yrke kanske.

2012-03-24 @ 13:43:01
URL: http://nummernio.blogspot.com/
Postat av: Sofie

Hej! Vad tråkigt att din dotter mår dåligt. Vilken hjälp efterfrågade du? Jag tycker det är lite märkligt att så många tycks missuppfatta rollen som våra samhällsinstitutioner har. Jag blir beklämd när du utan att egentligen veta skriver att människor på BUP och Soc inte gör sitt jobb. De kan ju inte trolla bort problem! Ju mindre pengar som går till det offentliga desto färre blir resurserna. Du behöver nog fundera på vilken hjälp du förväntar dig. Att gå i samtalsgrupp är väl bra? Eller vad vill du? Att hon sa medicineras? eller vad?

2012-03-27 @ 13:30:17
Postat av: Åsa

Sofie: Eller så gör vi som så att du tar dig några minuter att kika omkring på min blogg så kommer duganska snabbt att förstå vad det är för hjälp jag vill ha till min dotter. Att läsa ett inlägg och sen dra en slutsats kring det är nog inte rättvist?

Sen för mig att försöka förklara bakgrunden till det i en kommentar här är inte heller riktigt passande.

Har du fler frågor får du kontakta mig via min mail som står på vänstersidan i menyn.



Men jo. De mndigheter jag har jagt kontakt med de senaste 7 åren har inte haft mycket kunskap.

2012-03-27 @ 13:50:04
URL: http://asahoffman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor