Ok att vara tjock men inte att vara smal?

En tjej, lite lagom knubbig (?) lägger ut en bild på sig själv i bikini på facebook, och efter en timme hade bilden över 10 000 gilla-markeringar. Hon har fått mail, kommentarer och massor av delningar....varför?
 
För att hon "vågar visa att hon är nöjd med sin kropp".
Tror ni jag skulle få så många gilla-markeringar om jag la ut en bild på mig själv i bikini? Nej, aldrig. För jag är inte "mullig".
Jag är smal. Inte överdrivet smal, men jag är inte mullig. Där i ligger problemet.
 
Jag citerar hennes uttalande i Aftonbladet:
 
– Det viktigaste är den otroliga och fantastiskt fina responsen som jag har fått. Att tiotusentals har hört av sig och uppskattat den här typen av bild som inte på något sätt är retuscherad. Att det finns en så stor efterfrågan av vanliga kroppar eftersom bilder i magasin och tidningar alltid är så hårt retuscherade eller med fördelaktig belysning.
 
 
Nå. Min bild är inte retuscherad heller. Min kropp är helt vanlig den också. Jag bantar inte, har aldrig gjort. Jag tränar inte något särskilt heller. Jag har fött 2 barn.
 
Skillnaden här är att nu för tiden om man är smal så skryter man. Är man däremot mullig så är man stark och en förebild när man lägger ut bilder på sig själv.
 
Trot eller ej, bara för att man är smal så är man inte alltid nöjd med sin kropp. Jag har många komplex över min kropp, så att lägga ut bilder i bikini är inte något jag gör utan rädsla för vad folk tänker.
 
Men nu gör jag det.
Jag vill se om jag också kan få en massa likes och delningar.
Vad tror ni? Kommer jag också upp i 10 000 gilla-markeringar på en timme?
 
 
LÄS ÄVEN:
 
Kroppsideal

Kommentarer
Postat av: fiat

Bra sätt att tänka på,
jag är inte tjock men jag är heller inte smal.
Något däremellan kan jag tycka.
Jag vill inte vara tjock,
jag vill inte heller vara smal.
Jag vill vara någonstans mellan,
fast smalare än vad jag är nu.
Att det blev en så stor grej av hennes bild är nog för att de flesta idag "måste" vara smala för att vara snygga.
jag tycker personligen man är snygg som man är,
tjock, smal, lång, kort, vit, svart, blå, rosa.
Om jag lägger ut något på (vi säger) facebook och det får massa gillningar och kommentarer är jag bara glad,
skulle min "bikinibild" komma i tidningen skulle jag nog skämmas, tror jag.

2012-07-26 @ 19:12:24
URL: http://lillfiis.blogspot.com
Postat av: Piccolacasa

Undra vem som tror att det inte är ok att ha en bild på sig själv alldeles oavsett storlek? Både tjocka och smala och mittemellan. Alla som vill får väl publicera! Vågar man som smal lägga upp bild utan att det är skryt? Det blir ju fel åt andra hållet detta..

Svar: Det handlar inte om vad som är ok eller inte, men låt folk se ut som de vill! Varför ge uppmärksamhet åt det ena eller andra hållet. Hon är väl inte mer normal än nån annan?
Madame Hoffa

2012-07-26 @ 19:26:12
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Postat av: Anna T - Nörd och Filmskapare

Nu tror ju jag att det är så för att din kropp är idealet! Visst jag är nöjd med min kropp men jag hade gärna velat ha din kropp, som såklart också är normal! Men människor är avundsjuka, nu kanske till och med vissa kommer att ta ditt inlägg som avundsjuka, inte på hennes kropp men på uppmärksamheten hennes bild fick.

Varför större kroppar måste få komplimganger är just för att det är ett ideal att vara smal, ohälsosamt smal oftast och det är till och med inne att ha anorexia. Därför måste större kroppar lyftas fram för att visa att det är ok att ha storlek 40 och uppåt, så att kraven ska försvinna.

En dag kanske alla kroppar kan gillas och ingen kan glömmas bort. Ingen ska behöva ha komplex för att ingen kropp är idealet. Men just nu är det ju ett ideal att ha din kroppstyp.

Svar: Ja, avundsjuk är jag inte, sen får folk tolka det hur de vill :) Det är väl lite tanken bakom det här inlägget också, att skapa debatt. Sen är jag ju inte alltid 100% seriös i det jag skriver, att jag vill ha 10 000 likes, utan jag är lite ironisk förstås som jag hoppas folk förstår. :)
Men som jag skrev till förra kommentaren, den här tjejen är ju inte tjock, då hade jag kanske kunnat förstå det. Hon är ju mer fyllig, med fina former, vilket också är ett ideal.
Madame Hoffa

2012-07-26 @ 19:46:30
URL: http://www.annatjernstroms.blogg.se
Postat av: Fredde

Du är jättefin!

Men grejen här var ju att tjejen i AB utmanade smal-idealet genom att posta en bild som frångår den retusherade perfektheten i alla magazin. Det är modigt eftersom smalhet är eftertraktat, och tjockhet är skuldbelagt. Av samma anledning kan man säga åt en smal tjej att hon borde äta mer, men inte en tjock tjej att hon borde äta mindre. Galet men så är det.

Jag tyckte hon avslutade bra i AB: "Jag vill sudda ut de idealen på Facebook och att alla som vill ska kunna visa upp att de är fina – oavsett vilken form eller storlek man har."

Svar: Absolut, jag förstår det. Håller med om att sudda ut idealen, men det hade ju varit en sak om hon varit fet kanske då. Den här tjejen var ju knappt mullig, utan hade fina former.
Madame Hoffa

2012-07-26 @ 19:57:48
Postat av: NLR

Ingen har sagt att man inte får vara smal, så som titeln på ditt inlägg insinuerar. Debatten handlade inte om smala, utan om retuschering som skapar ouppnåeliga ideal.

Svar: Fast det är ju lite det som står mellan raderna. Hyllar en tjej som lägger ut bilder på sig själv bara för att hon är mullig (hon är jättefin, jag säger inget annat) men hade en smal tjej gjort detsamma så hade hon blivit kallad diva.
Madame Hoffa

2012-07-26 @ 19:59:43
Postat av: Johanna Bedoire

Håller med dig helt. Förstår inte varför det är "wow" att en kraftigt byggd får mer beröm osv än en som är naturligt smal. Jag är precis som du, tränar inte och har aldrig bantat (ock inga barn :P) aldrig gjort någonting för att hålla mig i form och ändå är jag det. Varför är inte Det lika OK som för en kraftigare att visa upp sig? Vem säger att man skryter om sin kropp bara för att man är naturligt smal (och kanske inte ens Kan gå upp i vikt även om man vill).. Förstår inte riktigt varför det ska vara så stor skillnad på det..

Svar: Det borde vara tufft att våga lägga ut bilder på sig själv, PUNKT Liksom. Jag skryter absolut inte, visst finns de dom som gör det, men se på den bilden som spatserar på FB. En mullig och en smal tjej, och man ska gilla om man föredrar den mulliga tjejen vilket de flesta gör.....kul för oss som ser ut som den smala utan att ha gjort valet då....
Madame Hoffa

2012-07-26 @ 20:24:47
URL: http://zakaraa.webs.com
Postat av: S

Jag är smal och har alltid varit väldigt smal. Alltid fått stå ut med kommentarer om hur gräsligt smal jag varit och miljoner frågor om jag äter osv. Lite komiskt att det är okej, men inte att säga motsatt grej till en överviktig person. Älskar dagens dubbelmoral! Bra inlägg! :')

Svar: Exakt! Dubbelmoral så det står härliga till, men det ska vi smala stå ut med...:)
Madame Hoffa

2012-07-26 @ 20:24:57
Postat av: Ann-Louise

Du ser ju tusen ggr bättre ut än den knubbiga tjejen.Fattar inte varför folk ska säga att det är naturligt att vara överviktig.Att det skulle vara det "normala" att ha några extrakilon.Jag tycker snarare att det ser ofräscht ut att ha daller på kroppen.Jag har fött många barn & är nere under ursprugsvikt tom.Hade jag tiden skulle jag träna för att få fastare hud ;) Väger 58 kg & är väldigt nöjd med den vikten.Tycker det är sjukt att denna bild blivit så populär...Om inte annat så är det ju ohälsosamt att vara överviktig.Det borde de tänka på som är mulliga & tjocka.

Svar: Precis vad jag menar....inte att jag ser bättre ut än henne (;) ) men att det ska vara ok att VARA, se ut hur som helst, skit i om man är överviktig eller ej.
Madame Hoffa

2012-07-26 @ 20:29:54
Postat av: Mia

Du har jättefin kropp och jag tycker det är modigt att du också vågar lägga ut bild på dig själv. Ens värsta fiende är sig själv, sen spelar det ingen roll om man är tjock eller smal. Har man ett komplex, så är det jobbig...

Svar: Bra sagt!
Madame Hoffa

2012-07-26 @ 20:30:37
Postat av: Alexalex

Problemet är inte i om man är tjock eller smal, problemet är att man hela tiden försöker skapa ett ideal av hur en kvinna ska se ut. En kvinna ska alltid dömas efter sitt utseende. Som du skriver, är hon överviktigt ska hon hyllas för att hon visar upp sig, är hon smal ska hon kritiseras. Vi förväntas alltid se ut på ett visst sätt för att behaga vår omgivning och det är där problemet ligger, att det alltid är okej att kommentera en kvinnas utseende då det är hennes uppgift att behaga. Vi kan vara hur smarta, välutbildade, kreativa, talangfulla som helst men är vi inte vackra (oavsett vad idealet är) så är vi inte så mycket värda.

2012-07-26 @ 20:38:21
URL: http://thebellpepperblog.wordpress.com
Postat av: Kimonoh

Det finns någon form av hatkärlek till smalhet kan jag tänka mig, då dagens ideal säger att smalt är bra och mullighet är dåligt. Därför tror jag att många misstolkar en bild som läggs upp på en smal person, till skryt och ett rop på uppmärksamhet och bekräftelse på att man har "den perfekta kroppen".

Om man däremot har fylliga kurvor, då bryter man mot idealet och det anses modig eftersom media förespråkar för att man ska vara nöjd med sin kropp (samtidigt som de anser att man ska vara smal eller kurvig och vältränad).

Jag skulle inte vilja kalla mig varken smal eller mullig, för jag är varken eller. Jag är bara otränad och har inte tillräckligt med lust/ork/motivation för att göra någonting åt det.

Tycker att det inte borde spela någon roll över huvud taget vem som lägger upp vad för bild på sig själv eller hur denne ser ut till kroppen. Det har ingen större betydelse alls. Men vi lever i ett utseendefixerat samhälle. Tyvär.

2012-07-26 @ 21:18:23
URL: http://kimonohs.blogg.se
Postat av: anna

Tack så mycket. Äntligen:) Fy fan vad du skriver bra. Du skriver precis så som jag känner. Jag är oxå smal men jag får skit för att jag är det. Det har ibland gått så långt så att folk snackar skit om mig. Hatar såna där bilder på en mullig tjej och en smal så står det typ att vem vill ha en pinne när man kan få en kurvig vacker tjej. Min kille tycker att jag är skit snygg som smal. Å jag gör en stor tummen upp för dig:)

2012-07-26 @ 21:31:27
URL: http://heltenklaanna.blogg.se
Postat av: Niklas Starow

Kvinnans värsta fiende är inte mansgrisar, det är andra kvinnor som gör sitt yttersta för att trycka ner den som de anser försöker vara förmer....


Varför är det så fruktansvärt svårt för vissa att bara vara glada över den de är själva, utan att behöva gå omvägen via att trycka ner någon annan först?

Svar: Nu vet jag inte om du syftar på mig, men i så fall har du missförstått mitt inlägg. Jag menar inte att trycka ner tjejen som la ut bilden, jag tycker också hon är jättefin. Men jag bara undrar varför hon ska hyllas? I så fall borde alla hyllas. Eller ingen. Alla är ju lika värda.
Madame Hoffa

2012-07-26 @ 22:30:25
URL: http://niklasstarow.wordpress.com
Postat av: Amsterdamn

Håller inte riktigt med dig fatiskt.. men tack för det här blogginlägget, inspirerade mig att skriva ett svars-inlägg iallafall. Hah.

2012-07-26 @ 22:55:12
URL: http://amsterdamn.devote.se
Postat av: amsterdamn

Hmm... håller inte mer dig faktiskt. Men tack för blogginlägget iaf, inspirerade mig till att skriva ett svars-blogginlägg! Hah

2012-07-26 @ 23:00:03
URL: http://amsterdamn.devote.se
Postat av: Niklas Starow

Tänkte på signaturen "Ann-Louise" när jag skrev. Med en baktanke på den "hår i armhålan"-debatten som var innan sommaren.
Tro det eller ej, men en förvånansvärt stor andel av de som ansåg hår vara vämjeligt, var kvinnor.

2012-07-26 @ 23:16:24
URL: http://niklasstarow.wordpress.com
Postat av: Amsterdamn

Öh, läste du verkligen det jag skrev? Svarade iaf där. Det är klart hon hyllas för hon sticker ut, varför skulle en normal kropp hyllas på liknande sätt? En smal och vanlig kropp får bekräftelse dagligen, och brukar näst intill aldrig klankas ner på, om det inte handlar om ohälsa.

Svar: Ja, jag läste vad du skrev. "För att vara övertydlig: kritiserar inte alls hon bakom bilden utan folket som höjer henne till skyarna."
Precis som jag skrev.
Madame Hoffa

2012-07-26 @ 23:23:13
URL: http://amsterdamn.devote.se
Postat av: Amsterdamn

Ja, men vi syftar på helt olika saker. Om du har orkat läsa igenom hela så står det även att jag tycker det är fel att hylla henne för att det inte borde vara så märkvärdigt, nytt och modigt år 2012. DÄREMOT är det ju självklart varför din bild inte skulle uppmärksammas på samma sätt. Du är ju smal, det ser vi dagligen och det bekräftas dagligen. Det är stor skillnad.

Svar: Jag läste igenom hela. I så fall var du inte tydlig med vad du menade.
Madame Hoffa

2012-07-27 @ 02:14:02
URL: http://amsterdamn.devote.se
Postat av: Anna T - Nörd och Filmskapare

sv: Jag är kurvig men har aldrig fått höra att jag har fin kropp (känner dock inte att jag måste få höra det heller ;D) men så jag tror inte att det är ett lika stort ideal som att vara smal, inte idag. Eller så äre bara min kropp som inte ser bra ut, haha xD men vem bryr sig. Egentligen tycker jag inte att man ska kommentera kroppar alls, inte negativt iaf. Ens kropp är ens tempel och ingen annan ska lägga sig i hur en person ser ut.

2012-07-27 @ 14:23:11
URL: http://www.annatjernstroms.blogg.se
Postat av: Beholder

Hon är tjock och inget annat. Hon har en osund kropp med allt för många kilon och ökar sin risk för en mängd sjukdomar. Hon borde börja träna ordentligt och äta bättre. Det här är inte något som borde accepteras.

2012-07-27 @ 17:01:31
Postat av: emma

fan så rätt där! det är ju faktiskt så.. vet inte vad mer jag ska säga för du sa det bra..

2012-07-27 @ 20:56:44
URL: http://emzaans.blogg.se
Postat av: Jenny

Bra skrivet! Det finns f ö ingen anledning att förespråka en sådan kropp som den tjejen har. Hon är inte mullig utan rejält överviktig, vilket innebär hälsorisker. Precis som anorektiska kroppar är hennes kropp ett osunt ideal. Och ja, du är smal, men ser inte sjuklig ut på något sätt heller!

Jenny

2012-07-27 @ 23:10:11
Postat av: Ellinor

Jag håller med dig fullständigt!
Jag har själv också alltid varit väldigt smal och blir lika irriterad varje gång jag ser sådant här...

Varför är det mer ok att klanka ner på någon som är smal och kanske har jobbat stenhårt för sin kropp än på någon som är överviktig (och ohälsosam)?

Jag tror att mycket handlar om avundsjuka och att dom som själva är överviktiga och kanske har lite ångest för att dom inte orkar anstränga sig för att gå ner i vikt mår bra när de ser sådana här bilder och gärna klankar ner på dom som är smalare för att det får dom själva att må lite bättre... Eller?

2012-07-29 @ 15:16:15
URL: http://gribbes.wordpress.com
Postat av: Ellinor

Jag håller med dig fullständigt!
Jag har själv också alltid varit väldigt smal och blir lika irriterad varje gång jag ser sådant här...

Varför är det mer ok att klanka ner på någon som är smal och kanske har jobbat stenhårt för sin kropp än på någon som är överviktig (och ohälsosam)?

Jag tror att mycket handlar om avundsjuka och att dom som själva är överviktiga och kanske har lite ångest för att dom inte orkar anstränga sig för att gå ner i vikt mår bra när de ser sådana här bilder och gärna klankar ner på dom som är smalare för att det får dom själva att må lite bättre... Eller?

2012-07-29 @ 15:16:20
URL: http://gribbes.wordpress.com
Postat av: Ellinor

Beholder: Kort, koncist och väldigt sant.

2012-07-29 @ 16:04:24
URL: http://gribbes.wordpress.com
Postat av: Linda

Kunde inte sagt det bättre själv :)

2012-08-17 @ 22:01:40
URL: http://lindastadin.blogg.se
Postat av: Anonym

Du blir inte dömd för att du är smal/normalformad. Är man tjock/knubbig/mullig utsätts man för folks åsikter och blickar hela tiden. Så ja: Den bittra sanningen är att trots dina egna komplex hade det inte varit en så stor grej om du som normalviktig la ut en bikinibild.

2012-11-09 @ 13:36:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor