Kroppsideal

Ni minns inlägget jag skrev häromdagen?
"Ok att vara tjock men inte att vara smal?"
 
Idag läser jag på Aftonbladet att den här bikinibilden har slagit inte bara i Sverige, utan är på löpsedlar runt om i hela världen.
Jag vill förtydliga lite vad jag menade med mitt inlägg.
 
Jag tycker den tjejen på bilden är jättefin, jag har aldrig klankat ner på henne och hennes utseende. Däremot tycker jag inte att hon är fet. Hon är kurvig. Fin kroppsbyggnad enligt mig.
 
Det är däri jag tycker problemet ligger.
 
Folk säger att smala kroppar är idealet, vilket i o f sig är sant, men ett annat kroppsideal är att vara kurvig. Du ska ha former, fast rumpa och stora bröst.
 
För dem av oss som är födda smala, eller ser ut som en planka som vissa skulle säga, så är det väldigt jobbigt med det idealet. Ändå är det ok att hylla denna bild men inte en bild av en smal person. För då är hon en diva?
 
Se följande bild som sprids som en löpeld på Facebook.
Hur tror ni det känns för dem av oss som är så smala som tjejen till höger, men mer än gärna skulle vilja se ut som hon till vänster?
 
Varför är det ok att klanka ner på den som är smal, bara för att det är "idealet"?
 Skulle det stå tvärtom skulle det vara värsta förtalet!
          
 

Kommentarer
Postat av: Leif

Om en tjock kille postade en strandbild på sig själv skulle han knappast hyllas, ty killar ska ständigt ha tvättbräda.

Svar: Tycker inte att det är så att alla killar ska ha tvättbräda, däremot är det inte samma uppståndelse när en kille lägger upp bilder på sina kroppar. (Skulle däremot en kille lägga upp en bild med sig i bikini så kanske ;) )
Madame Hoffa

2012-07-29 @ 14:03:02
Postat av: Emma Starkko

Känner exakt samma sak. Om folk bara kunde låta hela diskussionen vara hade det varit ännu bättre. Men alltid ska vi ligga i fack.
Tjock/smal, singel/upptagen, arbetslös/jobb/student, rik/fattig, osv osv. Varför inte bara vara, bara vara jag??

Svar: Håller med du!
Madame Hoffa

2012-07-29 @ 16:35:01
URL: http://www.estarkko.blogg.se
Postat av: anna

tummen upp för dig igen:) fy fan vad bra du skriver!!!!!det är så sant. jag är så trött på såna bilder på facebook, nu har jag iofs gått upp lite i vikt men jag ser ju fortfarande smal ut och det är ju tydligen helt fel

Svar: Tackar o bugar o bockar :)
Madame Hoffa

2012-07-29 @ 17:08:17
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Desiree Larsen

Bilden som visade på aftonbladet är ju långt ifrån samma kvinnas kropp som du visar ovan. I ditt tidigare inlägg har du med bilden på kvinnan i bikinin, som jag själv anser är tjock (ja, jag står för min åsikt). Jag förstår varför hon fått så många gilla-markeringar och positiv respons, folk känner att de inte behöver skämmas över sina kroppar och får en liten självförtroende-boost.

Kvinnan som du visar ovan tycker jag är finare än kvinnan till höger men det beror väldigt mycket på det utsläppta, det glada leendet och val av bikini. Det är så svårt att jämföra folk som inte har samma bakgrund, håret på samma sätt, samma kläder etc. Jag tycker att kvinnan till vänster ser bra ut, men det beror mycket på hennes utstrålning!

Själv är jag smal. Lyckas inte gå upp i vikt trots näringsdrycker och "rätt" mat. Vägde närmare 15 kilo mer för 6 år sedan, gick ner väldigt mycket efter en olycka och även fast jag varit gravid två gånger, gick upp 12 kilo med första och 18 med andra (trots att den sista kom ut redan i vecka 31+6 och jag låg inne på sjukhus sedan vecka 26), så har jag gått ner kilona snabbt efter varje graviditet. Det jag saknar som allra mest är brösten! Hade normalstora innan (proportionella till min längd på 185 cm och vikt på 68) men de har verkligen försvunnit. Skulle GÄRNA gått upp de kilon som krävts för att få tillbaka dem..

Lång kommentar blev det, hoppas du orkade läsa ^^

Svar: Nej, det är inte samma kvinna, men det är samma grejen.Att det är ok att hacka på de som är smala, (även om de inte är det frivilligt) men du får inte hacka på den som är överviktig. Låt alla vara som de är är min åsikt :)
Madame Hoffa

2012-07-29 @ 19:12:55
URL: http://desiree1988.blogspot.com
Postat av: Desirée Larsen

Nää! Skrev precis en lång kommentar... men när jag tryckte på publicera så sa sidan att ngt blev fel... Kom den fram ändå tro?

2012-07-29 @ 19:15:10
URL: http://desiree1988.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor