En dos av den Svenska Rättvisan

Naomi är snart 11 år.
Under hennes första 2 år (drygt) så bodde hennes pappa i USA.
Han betalade aldrig ett öre i underhållsstöd, utan det fick jag under denna tiden ifrån försäkringskassan.

I maj 2008 fick vi en dom om ett växelvis boende. Dagen efter att domen kom, så åkte hennes pappa till USA och var borta i ca 3 månader.
Under dessa månader fick jag fortfarande fullt underhållsstöd ifrån försäkringskassan (eftersom hon då bodde heltid hos mig).

När pappan kom hem igen i slutet på augusti, så fick jag ett brev från Försäkringskassan.

" Vi ser här att du och pappan har haft växelvis boende sen maj 2008, och du blir då återbetalningsskyldig för dessa 4 månader som du fått fullt underhållsstöd, då barnet inte varit stadigvarande boende hos dig under denna tiden"

Jag ringde försäkringskassan och förklarade att, jo, hon har varit stadigvarande boende hos mig då pappan befunnit sig utomlands.

Det spelar ingen roll.

Har vi gemensam vårdnad och växelvis boende, så har jag inte rätt till fullt underhållsstöd.

Mina valalternativ var:
1
. Ta upp detta i Tingsrätten som ett skäl till ensam vårdnad. (vilket inte fungerat)
2. Be pappan betala de pengar han blir skyldig för tiden han är borta. (vilket han inte gör)

Nu får jag alltså inte längre något stöd, då de drar allting som avbetalning på den skulden varje månad.
ca 5000:- + ränta.
Ännu en sak som jag blir lidande för när pappan lämnar allt ansvar på mig, medans han kommer undan med allt.

Han har under alla dessa år sedan domen kom, fått underhållsstöd vid växelvis boende, som baseras på vårdnadshavarens inkomster. Detta trots att han jobbar 4 månader i USA varje år och tjänar så mycket att han inte behöver jobba resten av året.
Han får även underhållsstöd de månader han befinner sig i USA.
Detta trots att det står så här på Försäkringskassans hemsida:

För att barnet ska ha rätt till underhållsstöd måste

  • barnet bo och vara folkbokfört hos en förälder som är vårdnadshavare, om barnet inte fyllt 18 år
  • barnet och den förälder som det bor hos vara bosatta i Sverige.

    Barnet i detta fall är inte folkbokfört hos pappan. Han är inte heller bosatt i Sverige under hela året.

Ändå får han ut pengarna. Utan problem. Precis som med allt annat så kommer han undan även med detta.
Medans jag, som faktiskt har hand om henne under dessa månader, inte får ut ett öre.
Och till råga på allt får jag betala tillbaka pengar som han egentligen är skyldig mig.

Trackback
RSS 2.0 Humor