Tappa hakan-Inte vikten!

Jag har märkt att många med mig stör sig på skillnaden mellan att förolämpa en smal person, eller en överviktig person.

Jag läste en väns status på facebook igår, hon skrev så här:

"Hur många skulle säga åt en överviktig som sträcker sig efter en kaka "Ska du verkligen ta en kaka till, du som är så tjock"? Men ingen tvekar att säga: Du som är så smal, ta en kaka till – du behöver lägga på dig."

Varför är det ok att förolämpa någon som är smal, men inte en som är överviktig???

Många är de gånger jag har läst artiklar på aftonbladet, där de skriver om hur man ska gå ner i vikt, men aldrig berörs det motsatta problemet?
Träna; säger många.
Jovisst. Men det kan man väl säga till en överviktig person också om vi ska hårddra det.

På dagens förstasida av Aftonbladet kan man hitta inte mindre än 10 artiklar om hur man ska gå ner i vikt.

Känns väldigt konstigt, att man får inte säga till någon att de är fin, men du får säga att de är för smala, eller tala om för dem hur de ska gå ner i vikt....Dubbelmoral??



                                                                                                                                


Kommentarer
Postat av: Silla

Jag har en väninna som gör allt för att gå upp i vikt och hon hatar när folk säger till henne sådana saker. Det är det värsta hon vet. Så ett tag när det blev för mycket så svarade hon väldigt otrevligt som tex: Ja det ska jag fetso typ.

För hon blev så trött på alla som nämnde hennes vikt.

2012-01-03 @ 23:27:49
URL: http://sillas.blogg.se/
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Ja det är tänkvärt. Varför är det så?

Allt bra handlar om att förlora vikt och bli smal. Inget om att komma i form och trivas med sig själv, tappa eller öka. Känna sig bra.

Bra skrivet.



Hälsningar

Yohanna

2012-01-04 @ 00:28:18
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Linda aka Javamorsan

Det är en myt att man inte pikar tjocka människor. Det är precis lika vanligt som att pika magra.

2012-01-04 @ 01:42:44
URL: http://www.mondoblog.se/javamorsan/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor