It takes two to Tango?

Under årens gång av vårdnadstvister har jag fått höra den frasen MÅNGA gånger.
Från så väl medlare som socialarbetare och ordföranden i Tingsrätt osv.

"Det är aldrig ens fel att två träter"

SKITSNACK!

Jag skulle vilja ändra det till att det OFTA är ens fel att två träter.

Självklart blir det ju till slut att den "utsatta" personen försvarar sig, och att det då ofta leder till konflikter, men det är oftast en som är den drivande parten.

Ta som exempel:
Jag läser en blogg som heter My love my life my family my world.
En mamma som tog sin familj och flyttade till en ny stad, där dottern blev mobbad i sin nya skola.
Efter en del tjaffs, så tog de kontakt med skolkuratorn som kallade in flickan och de som mobbade henne till sitt kontor. Hon uppmanar dem där, efter en del diskussioner, till att alla ska ta på sig en del av ansvaret till konflikterna.
Den lilla flickan som är ny på skolan, får alltså inte bara be om ursäkt, utan även ta på sig en del av skulden för att hon har blivit mobbad!

Detta är ett typiskt exempel på när det faktiskt är ens fel att två bråkar.

För att diskutera mitt fall, så visst....jag kan väl inte säga att jag alltid har agerat exemplariskt genom alla 7 års bråk med mitt ex. Men jag har försökt. Under 6 års tid vände jag andra kinden till så många gånger att ärren efter alla slag aldrig försvinner.
Här är ett utdrag ur ett mail jag skickade till pappan för snart 3 år sedan. Efter den första domen.

"What do you say we try to get along from now on?

No more fihgting?
No more "compeeting" over Naomi?
The trial is over, and I am sick of this whole thing,,,I just want what's best for Naomi.
I think we put ourselfs in a position where all we do is go against eachother...when we are acctually on the same side...Naomis? Right?
So what do you say?
I want Naomi to feel that she doesn't have to choose between us,,,when she gets bigger, she should be able to come and go as she wants,,,at your place, and at my place....without feeling like she "betrays" the other...
it's not a competion...she loves us both.
She will soon be big enough to make her own decisions...and I don't want her ending up hating the both of us."

Detta är som sagt bara ett utdrag ur ett långt mail, som tyvärr inte ledde till någon bättring.

jo.
Den moderna versionen av Tango.....den kan man dansa ensam.

Kommentarer
Postat av: K

Ta upp det här med hans nuvarande flickvän, vad hon nu heter, och invig henne i vad han är för person. Får du med dig henne på din sida kanske han bättrar sig.

2012-02-06 @ 21:59:51
Postat av: britta bloggar

Åh fy så jobbigt! Och det där med att det aldrig är ens fel är väl bara något man säger när man inte orkar ta reda på hur det egentligen ligger till?!

2012-02-06 @ 22:29:42
URL: http://brittabloggar.se
Postat av: LILITH - Borderline & mamma

Ja det där känner jag igen, jag vet inte hur många gånger familjerätten sa åt mig att bjuda till lite. Sen att jag tjatade mig blå på honom under de åtta månader han inte träffade barnen var tydligen inte att bjuda till.

2012-02-06 @ 22:36:47
URL: http://lilith.vimedbarn.se/
Postat av: Fnulan

Fy f*n vad rätt du har!!!!! Jag skulle vilja stå vid din sida när du fajtas mot din fiende...



PUSS LOVE

2012-02-06 @ 23:59:55
URL: http://fnulan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor