Debattera debatten om debatten

                                                                                      
Jag gillar debbatter.

Jag har själv startat några såna här i min blogg, och jag älskar att läsa bloggar där det debatteras om olika saker. 
I dagens bloggvärld är det stora ämnet just nu "Skillnaden mellan könen"s-vara eller icke vara.

Jag tycker det är intresseant att läsa bloggar som vågar stå upp för sina åsikter, ta som exempel Lady Dahmer. Hon vägrar bla raka sina armhålor, och stoltserar med det på sin blogg. Detta debatteras hit och dit. Rätt eller fel?

Eller Underbara Clara, som la ut en bild på sin son iklädd klänning på väg till kalas häromdagen. Det blev världens ståhej! Jippie sa vissa, andra klankade ner på henne som en dålig mor och förebild. 
(btw jag la också ut bilder på min son i kjol häromdagen)


Jag tycker alla har rätt till sin egen åsikt, jag läser, jag kommenterar. Ibland håller jag med, ibland inte. 
Jag läser andras kommentarer, och försöker se saker och ting från båda håll. Det är ju det som är meningen med en debatt. Att prata för sin sak, att förklara varför man tycker si eller varför man tycker så. Sen kan inte alla tycka lika, hur mycket man än förespråkar det man står för, hur rätt man än tycker man har, så ÄR VI ALLA OLIKA.

Då får man ju respektera det.



Vad jag inte kan begripa, är denna smutskastning som nu har påbörjats, mellan Schulmansklanen och delvis ovan nämnda bloggare.

De tycker helt olika, och det är ok. Men nu är det ju nästan dagisfasoner så som de håller på att försvara sig mot varandra. Jag kan förstå det, för blir man attackerad så gör man det. Man blir defensiv och vill försvara sig...men varför inte bara nöja sig med att "du tycker så och jag tycker så här"?

Vad kommer det sig att så många, och nu menar jag inte just i detta fallet, utan generellt, börjar smutskasta och komma med personangrepp bara för att någon inte tycker som en själv?

Ta som ett litet exempel. Jag skrev ett inlägg om att jag tyckte min vän var lik Foki. Då fick jag en kommentar, från en som uppenbarligen inte tyckte det, och hon kallade mig i stort sett för rasist. "Alla asiater är lika va?"

Nej. ABsolut inte. Men om det hade varit en asiat och en albino så hade de ju antagligen inte varit så lika, eller?

Det hade lika gärna kunnat räckt med att säga. "Nej, jag tycker inte att de var lika" Punkt.

R.E.S.P.E.K.T.


                                                                               bloglovin



Kommentarer
Postat av: Matts Jansson

INGEN SPAM! vadå får inte spam vara med ?

Skriver man om en synål ,är det väl någon enögd jävel som tar illa upp !

Det är inget att fästa sig vid

2011-09-29 @ 15:55:57
URL: http://mattsjansson.blogspot.com/
Postat av: matilda

Jag gillar det också. Läser mycket och kommenterar. Men vissa feminister går mig på nerverna. Jag anser själv att jag är feminist. Men när det går så långt att det bara är deras åsikt som stämmer och alla andra är emot jämstäldhet bara för att dom inte tycker lika blir jag arg. =P

2011-09-29 @ 17:29:34
URL: http://pavaratsatt.blogspot.com
Postat av: Jenny - Tjejen du inte får glömma!

Ifall du hade chansen, vad skulle du göra under en dag i ditt liv ? :)

du får välja vad som helst!



kommentera gärna i mitt senaste inlägg ♥

2011-09-29 @ 18:31:30
URL: http://photochey.blogg.se/
Postat av: Jannie

Det är underbart med alla dessa åsikter till höger o vänster!Det är la en jäkla tur att alla tycker olika då o då.Hur kul hade det vart annars??

Smaken är som baken!Delad! ; )



Vet du vad?Tröjan kom idag!Helt sjukt!Men så kul!Trodde ju givetvis att det var bye bye till den.Fattar ingenting.

Hoppas Nino mår bättre!KRAM

2011-09-29 @ 18:50:16
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Silla

Jag älskar det, ´önskar jag hade mer tid att sitta o läsa och starta egna..

2011-09-30 @ 09:39:31
URL: http://sillas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor