Sover era barn bra på kvällar/nätter?

Det här med sovning när man har ett litet barn, det är ju ett hett omdiskuterat ämne....

När Nino var alldeles ny, så hade vi inga problem med att få honom att sova...vi la bara ner honom i hans säng så somnade han med en gång, och vaknade nästan bara för att äta. Men nånstans på vägen har det gått allvarligt fel!
Nu VÄGRAR han sova! Det går bra på dagen när han ska sova middag. Då somnar han ganska fort, och sover i 1-2 timmar. Det är på kvällen det är helt omöjligt. Vi lägger honom mellan sju och åtta, då sover han ca en timme, sen vaknar han och vägrar somna om!

De senaste veckorna har han inte somnat förräns vi går och lägger oss vid 23-tiden! Och även då vaknar han hela natten och skriker.
Vi har verkligen försökt allt....men han bara gallskriker hela tiden. Och nej, jag tror inte det är kolik för han lugnar sig så fort man lyfter upp honom.

I vanliga fall brukar han vakna vid 7-tiden på morgonen, sen sover han middag mellan 10-11.30, och en gång vid 14-tiden ungefär. Vi har försökt ändra dessa tider, men det hjälper inte heller?

Nu idag väckte jag honom vid 8, och höll honom vaken till 12...så får han sova ett par timmar och se om det blir bättre då.

Hur gör ni med sovtider??? Ni som har barn runt ettårsåldern?

Sover era barn bra på kvällar och nätter? Ge mig tips i så fall för det här funkar inte längre!!!





Är det någon mer som länkat till min namninsamling? Tala om det i så fall så ska jag länka tillbaka till er.


Kommentarer
Postat av: Petra

Åh det är så svårt det här med sömn. Mollie är ju inte året ännu men snart 7 mån... Hon har börjat envisats med att ha EN vaken timma på natten... På kvällen försöker vi ha samma rutiner, varva ner, napp & snutte och sätter på speldosan...



Är han kanske inne i nån period just nu? Brukar ju vara så att när man kommit in i en rutin så brukar en ny fas börja, så typiskt!

2011-05-17 @ 13:44:41
URL: http://petraekf.blogg.se/
Postat av: Caroline =)

Jag kan säga dig att det var ingen tvekan för mig att skriva under, för det gör jag verkligen! :) Åh vad söt bild <3 Otroligt vacker! :) Såg att du var egen företagare, vad är det för företag?! =)

2011-05-17 @ 13:49:41
URL: http://carolinelovedavid.blogg.se/
Postat av: linda -en vimsig mamma

skär ner på sov tiden på dagen så han är jätte trött på kvällen så han ej vaknar efter 1 timme. det kan hä'nda att han blir pigg bara för att han vaknar där vid det tiden. kram

2011-05-17 @ 14:29:43
URL: http://holen666.blogg.se/
Postat av: Anna - Ensamstående ung mamma till Saga & gravid i vecka 33!

Åh, det är så svårt det där med sömnen. Var han ett år nu?

Har hört att många barn får problem då de är runt året, vilket även min lilla Saga fick. Jag ändrade inte så mkt i rutinerna utan varje gång Saga vaknade och bara skrek så la jag mig med henne.. Det var ett helvete, och jag var helt död varje dag men till slut så gav det med sig och efter någon vecka(ca 4-5) så försvann problemen och har hållit sig borta sedan dess :)

2011-05-17 @ 14:34:28
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/
Postat av: Fnulan

Jobbigt jobbigt...

Men jag kan uppleva ibland att Mira tror att hon sovit middag men då går vi in till henne och söäger med lite sträng röst att nu är det natt och man ska sova. Om han nu ska upp så ta in honom i ett mörkt rum, prata inte med honom, det ska liksom inte va skoj att komma upp. Mira hade en period då det var samma här, minns inte när bara.

puss

2011-05-17 @ 15:55:01
URL: http://Fnulan.se
Postat av: Jonnie

jo de e riktigt snygga :) ser dyrare ut än va de e :)

2011-05-17 @ 16:04:02
URL: http://www.Alwaysfabulous.se
Postat av: Alexis

Sv: Du ska nog se att vädret ändrar sig snart! Annars får man ju ta semester utomlands! Tycker inte du det? :P

2011-05-17 @ 19:10:27
URL: http://ekkis.se
Postat av: Gizze

Kanske en halvtimme räcker på första sovstunden och en timme vid andra..Så att det ej blir för sent. Flickan jag har på helger, (har haft henne sen hon var 8 mån) slutade sova 2ggr vid ett års ålder. Ja lät henne sova två timmar om hon somnade i tid..men Inte efter 14.00 Då somnade hon 19 och sov till 07..

Nu är hon två och ett halvt, somnar 20 (20.30) och sover 12 timmar. De få ggr hon ens vaknar till så pratar jag aldrig med henne, bara klappar eller ger henne nappen...

Haft det "enkelt" med alla barn- utom min egen hihi...han vaknade till och skulle sova hos mig...



Kram Gizze

2011-05-17 @ 19:19:06
URL: http://gizzez.blogg.se/
Postat av: carro

Du tror inte att det kan vara s.k "nattskräck" min son är 1år och 3mån nu när han va lite mindre så hade han nattskräck. han somnade snällt sen vaknade han med panik och vägrade somna om. För oss gick det över efter ett tag men det var många och långa nätter utan sömn. Hoppas att allt löser sig för er! Följer din blogg varje dag.

Kram på er alla!

2011-05-22 @ 09:41:55
URL: http://www.nattstad.se/carroliina
Postat av: Siobhan

Barnet kanske är känsligt för ljus och ljud? Mitt barn sov dåligt till en början, men när jag införskaffat mörkläggningsgardin gick det betydligt bättre. När hon var 1 år gick vi från två dagslurer till en lur, hon sov då 19-07 samt 12-14. Men det var en jobbig övergångstid och ofta fick hon sova en liten stund vid 9 också.

2011-06-02 @ 07:38:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor