Hur länge är det ok att amma?


3 månader? 9 månader? 1 år? 2 år? Så länge barnet vill?

Min lilla pojke är nu 8 månader, och jag är inne på slut tampen med amningen känns det som. I alla fall försöker jag dra ner på det. För bara ett par veckor sedan så hade jag helt tagit bort amningen under dagen, och gav honom bara bröstet när han skulle somna på kvällen och om han vaknade på natten. Nu är det som om han känner på sig att det är slut på godsakerna snart, för han kräver att få snutta mer och mer. Under en veckas tid har han vaknat  flera gånger i timmen och vägrar somna om ifall han inte får ta bröstet först.

Nu har det gått så långt att han ska ha på dagtid också. Självklart är det upp till mig att vara ihärdig och visa att det inte är han som bestämmer, men det är inte alltid så lätt. När man inte har fått sova på flera nätter, och han bara är trött och gnällig hela dagarna, då är det lätt att ta till den enkla vägen...även om den försvårar det hela i längden.

Min dotter slutade jag att amma ungefär när hon vr 8-9 månader, och det gick ganska så smärtfritt. Anledningen till att jag vill sluta amma snart är att det börjar kännas lite konstigt när han är så stor att han kan ställa sig upp på knä brevid mig, dra ner tröjan och börja suga på tutten. Då känns det som att han är för stor...:(
Fast så tänker jag som så här......

Vi kan dricka mjölk som har pumpats ur en kossa! En kossa!!! Samtidigt tycker folk det är äckligt att dricka mjölk från en människa. Är inte det lite märkligt? Ingen skulle ju köpa mjölk i affären om det stod "Från Arlas egna anställda kvinnor" ELLER?!

Jag tcyker ju likadant ssjälv...jag vill helst inte smaka på min egen bröstmjölk. Men att dricka från en äcklig kossa, det kan jag göra???? Knepigt.

Vad tycker ni? Hur länge "ska" man amma sina barn?




Kommentarer
Postat av: RONJA

Tack desamma! :)

2011-03-07 @ 16:53:53
URL: http://septembre.blogg.se/
Postat av: Ann-Louise

Gullig bild :)

Ja,jag tycker som så här: de ska ju inte kunna gå i alla fall.Blir en aning perverst om de kommer upp i 1-års åldern & ammar då med. Tycker det räcker tills de är ungefär 6 mån.Sen kan man börja vänja dem av med bröstet & börja med smakportioner.Och sen även gå över till välling när de är 6 mån osv osv...Så tycker jag i alla fall på ett ungefär :)

Kram..

2011-03-07 @ 17:19:36
URL: http://ann-louisecallh.blogspot.com
Postat av: Louise

Jag tycker det är inviduellt. Men äter barnet bra annars, så tycker jag man kan ta bort bröstet.

Jag åt inte annat än gröt och bröstmjölk när jag var liten, de försökte och försökte, men jag vägrade. Jag åt ingenting om jag inte fick mjölken, så jag blev ammad tills jag var tre år. Men det var om sagt väldigt svårt att peta i mig mat också.

2011-03-07 @ 17:25:52
URL: http://wizy.blogg.se/
Postat av: 已知 Mohammedi Al-debis™

Allt bra idag ? °·ˆ

Görs?



vilken söt bebis!

2011-03-07 @ 17:26:02
URL: http://mohammedialdebis.blogg.se/
Postat av: Sophia

Det är väl upp till var och en vad som känns bäst. Jag tycker de är helt ok att amma upp till ett år om barnet vill, men de ska ju kännas bra även för mamman faktiskt. Här sovs de ju så dåligt pga amningen så jag ville gärna sluta runt 8-9 månader bara för att jag va så trött, men de blev vid 11, de valde hon själv då. Så gör de som känns bäst för er båda helt enkelt! Kram Kram

2011-03-07 @ 18:57:47
Postat av: Fröken M

Äh, amma så länge som det känns okej för dig !När det börjar poppa upp tänder i hela munnen på de små är det kanske inte så festligt längre, men jag tycker inte du ska sluta pga andras åskikter :)

2011-03-15 @ 20:43:30
URL: http://frokenmela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor