Är det ok att amma när man har druckit alkohol?

När jag ammade min dotter för snart 10 år sedan, så fick jag höra att man ABSOLUT inte fick dricka någon alkohol i samband med att man ammar. Man skulle helst vänta ett dygn efter att man druckit, och sedan pumpa innan man gav bebisen bröstet.

Idag, när jag ammar min son, så är det stor skillnad. När Nino var nyfödd, så hade vi barnmorskan här på hembesök. Hon frågade då om våra dryckesvanor, och berättade att det inte alls var så noga med om man hade tagit något glas vin eller två när man ammade. Forskningen hade visat att även om man druckit lite, så är det så minimala promillen som går ut i bröstmjölken att det absolut inte är någon fara för barnet.

Så sa de även när min mamma ammade oss. Då förespråkade de ju till och med vin under graviditet och amning.
Sen så är det olika beroende på vem man pratar med, och under vilken tidsperiod de har haft barn.

Själv tycker jag nog att i små mängder är det ingen fara. Jag kan lätt ta ett eller ett par glas vin, och sedan amma min son. Däremot om jag skulle ha tagit 3-4 glas, så hoppar jag nog amningen, i alla fall i några timmar.

Sen så är det givetvis lite grann upp till hur man är som person. Även om inte alkoholen går ut i bröstmjölken, så får man ju tänka på att man ska klara av att ta hand om bebisen ändå. Så man inte snubblar eller blir otrevlig.


Vad tycker ni?
Är det ok att amma även om man har druckt lite?
Vart går gränsen i så fall?


Kommentarer
Postat av: Anonym

sv: ja jag gillar det:)

2011-03-09 @ 12:01:00
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej!

Diskuterade faktiskt den frågan med min mamma alldeles nyligen. Hon hade läst nånstans (var vet jag inte tyvärr) att det finns ingen forskning idag som styrker att det skulle vara skadligt för barnet om mamman dricker alkohol. Sen kan jag ju iofs inte använda min mamma som evidens:) Men jag tror att sunt bondförnuft är att lita på. Ett eller ett par glas vin är nog helt ok, men börjar det bli tre, fyra börjar man kanske bli lite rund om fötterna, och då är det nog som du säger inte så lämpligt.

Mvh Johanna

2011-03-09 @ 12:04:55
URL: http://rosoraroroda.blogg.se/
Postat av: therese

Sv: Haha, jag är inte nå alls proffesionell, långt ifrån. Men jag önskar man hade tiden och orken att sitta och rita och måla så man blev mycket duktigare.

2011-03-09 @ 12:08:13
URL: http://tinythess.blogg.se/
Postat av: Jessica ♥ mamma till alicia ♥

Tycker det är upp till var och en. Jag tänker dock inte dricka nåt sålänge jag ammar :P Känner liksom inget sug efter det ^^

2011-03-09 @ 16:12:13
URL: http://lovelyeverafter.blogg.se/
Postat av: Anonym

inte vet jag?

2011-03-09 @ 16:21:08
Postat av: prinsessanadia

Jag tycker den där frågan är så svår. Speciellt eftersom att alla som egentligen borde veta det korekta svaret också ger olika besked..nämligen barnmorskorna. Hade alla barnmorskor sagt att det absolut inte var farligt, då hade nog merparten av befolkningen tyckt att det var ok. Eller om alla hade sagt att det var farligt så hade alla låtit bli. Men nu blir det ju så svårt eftersom att inte ens de som borde veta vet..

2011-03-10 @ 22:41:51
URL: http://www.prinsessanadia.se
Postat av: susanne

INGEN SPAM!Som människa kan det ju vara svårt att veta vad som är rätt. Eftersom allt ändrar sig med tiden. Så därför får man nog känna efter själv vad man tycker är rätt eller fel...Det är ju en stor skillnad att ta sig en snaps eller en brak fylla. Men själv har jag nog förespråkat inga cigg eller alkohol under grav. och amningsperiod. Har tre efter gener i olika åldrar...Ha en bra dag! / Kram Suss

2011-03-12 @ 05:41:01
URL: http://sussifarten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor