Förbjuda rökning?


Det här med rökning....
Ett känsligt ämne för många. Jag har själv varit storrökare,, när jag var yngre. Jag slutade röka samma dag som jag fick veta att jag väntade Naomi, sen efter hon var född så rökte jag någon enstaka gång på nån fest, men tyckte inte det var gott längre. Idag har jag inte rökt en cigarett på säkert 7 år.

Jag är så glad att det inte längre tillåts rökning på restauranger och offentliga platser, men i helgen när vi var nere i Lysekil på en uteservering, så satt det några vid bordet brevid oss och storrökte. Så dåligt! Vi satt med våra små barn och ville äta en middag i solen, men blev då förgiftade med denna äckliga rök som blåstes rakt på vårat bord, så vi fick till slut byta plats.

Ska man verkligen behöva tolerera sånt i dagens samhälle???

Nu kommer jag att få en lång hatlista bland kommentarerna antar jag, men i mitt tycke så borde rökning förbjudas helt.
I alla fall utomhus, sen vad folk gör i sina egna hem det bryr jag mig inte om, men varför ska andra människor plågas av denna äckliga rök överallt, coh fimpar som ligger slängda var och varannan meter på gatorna?

Vad tycker ni om detta???

Vill även passa på att ge en stor eloge till min svärmor och svärfar som slutade röka för två veckor sedan!!!
KEEP UP THE GOOD WORK!


Kommentarer
Postat av: Ann-Louise

Tycker precis som du att rökning på offentliga platser borde förbjudas. Det är skam att de som röker inte bryr sig eller har förståelse för de som inte röker.Utan sitter lugnt & fortsätter att förpesta omgivningen med sin giftrök.

2011-06-10 @ 16:09:41
Postat av: Johan

Instämmer rökning borde förbjudas på allmän plats då det skadar andra och inte bara rökaren.

2011-06-10 @ 16:37:02
Postat av: Aurora

Själklart ska rökning förbjudas på alla allmänna platser. Det är de som har problem och jag vill inte dela dem med rökarna. Ha det gott

2011-06-10 @ 18:08:39
URL: http://aurorasliv.blogspot.com/
Postat av: Ajlin

På uteserveringar tycker jag absolut att man ska förbjuda rökning. HATAR när man ska käka och det känns som att man sitter och äter ur en askkopp. Man får ju inte röka inne på restaurangen, då tycker jag inte man ska röka ute där folk sitter och äter heller. Dessutom är ju många uteserveringar, i alla fall här i Karlstad, inglasade och har parasoller och tak så det är ju nästan som att sitta inomhus.

2011-06-10 @ 19:27:53
URL: http://ajlin.blogg.se/
Postat av: Tobbe

På uteservering håller jag med, riktigt frustrerande då nån sitter där och bolmar som en skorsten - Men inte offentligt(Jag röker ej), det är ju SÅ enkelt att bara gå iväg några meter. Menar borde inte bilar, bussar och sånt förbjudas också i såna fall? Pumpar ju ut minst lika mycket gifter som rökare.

2011-06-10 @ 21:19:30
Postat av: Helena

Ja röker men, ja tänker på vart ja röker... Visst, e ja ute o går så röker ja men inte i närheten av skolor t ex o defenetivt inte på uteserveringar! Nog för att man kan bli röksugen efter maten men hallå... Ja gillar heller inte att få rök på mig när ja äter o e de barn i närheten så e de helt tabu!

2011-06-10 @ 22:25:34
URL: http://http://mysharona07.wordpress.com/
Postat av: Antonia

Jag tycker att istället för att förbjuda rökning helt på uteserveringar kanske det borde fixas en del för bara rökare i stil med rökrum som finns ute på krogen, och att de ordnar så att det inte finns en risk att röken tar sig till de som vill slippa den. Det känns som att det då kanske skulle bli lite mindre tjafs om det, för när det gäller sånt som rökning skapar det så jäkla stora bråk och konflikter, och det förstör väldigt mycket.

2011-06-10 @ 23:00:57
Postat av: Bintan

Förstår vad du menar men håller verkligen inte med. Däremot kunde det ju vara rökfritt på halva uteserveringen, så kan barn familjerna sitta där. Jag menar det är ju ändå en UTEservering. Det känns som att det skulle vara lite väl överdrivet att förbjuda rökning där.

2011-06-11 @ 00:24:33
URL: http://bintan.bloggsida.se
Postat av: Åsa

Tobbe: Känns inte riktigt som att bussar och bilar är det samma som rökning. Det utför ju ändå ett syfte, plus att 99% av befolkningen nyttjar denna tjänst. Rökning är ju BARA ett beroende, och för ingen som helst nytta med sig.



Bintan: Tyvärr så förstår ju inte röken i sig att det bara är tillåtet att stann apå ena halvan av uteserveringen, utan blåser det så blir man likfan drabbad av den rakt i ansiktet.



Och som jag skrev så tycker jag det borde vara totalförbjudet, kan inte begripa varför barn ska behöva utsättas ör passiv rökning när de går på stan???

2011-06-11 @ 11:30:06
URL: http://asahoffman.blogg.se/
Postat av: mwiklund - fotoblogg

Håller med.. Jag menar, vi som är ute och går eller står och t.ex väntar på bussen ska ju inte behöva påverkas av att röker.. Det blir ju passiv rökning för oss som faktiskt är farligare!

2011-06-12 @ 17:14:20
URL: http://tiepnajjs.com
Postat av: Cissi

Rökare som jag är så vill jag kunna ta en cigg till min öl (vad bra det här låter, haha) MEN när jag äter så tycker inte jag heller det är så trevligt att sitta "mitt i röken", det bästa är när det är indelat på uteserveringarna (en rök och en ickerökare) ;)

2011-06-13 @ 12:43:13
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: prinsessanadia

Jag har varit rökare i 10 år. Men slutade för över ett år sedan. Men jag röker dock fortfararande när jag dricker. Jag tycker inte att alla uteserveringar ska ha rökförbud. Det finns så otroligt många restauranger som redan har det. Sen tycker jag att man kan försöka att inte röka om någon sitter vid bordet bredvid å äter. Eller om man nu har så ont av rökning medan man äter så kan man ju snällt fråga om personen kan tänka sig att inte röka tills personen har ätit färdigt.

2011-06-14 @ 00:48:35
URL: http://prinsessanssmycken.se
Postat av: Linda aka Javamorsan

Förbjuda rökning utomhus? Nä nu hänger jag nog inte med hur du tänkte där faktiskt. För jag vill absolut inte röka inne den saken är säker. Jag röker ute av en anledning.

Vad det gäller uteserveringar har jag personligen inget problem med att gå iväg och röka. Sen kan man alltid ha särskilda avdelningar för rökare ute. Det hade man förr fast inne så varför inte ute.



2011-06-15 @ 11:10:29
URL: http://baralinda.se/wordpress
Postat av: Abby

Äntligen någon som håller med mig!

2011-06-15 @ 15:14:30
URL: http://abbyowuzoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor