Livets undergång börjar- i Yellowstone?

Nej, det tror jag inte. Men vissa gör.

Idag kan man nämligen läsa på Aftonbladets nyheter om att en av världens största vulkaner håller på att vakna till liv. Marknivån har höjts med 25 centimeter!!
Denna vulkan finns i Yellowstone i Usa.

Där har jag varit, och det är faktiskt ett av de få minnen från Usa som jag ser tillbaka på med glädje. Det var en fantastisk upplevelse att få se denna plats, och att få uppleva de vilda djuren på så nära håll.



Här ser ni Naomi, då 2 år, med sin Uncle, framför Old Faithfull i Yellowstone. Detta är en världskänd gejser, som troget avfyrar ånga var 45:e minut. (Har jag för mig de e ?)




Här är jag och Naomi, (och hennes kusin med föräldrar) framför några av små-gejsrarna.




Det här var fantastiskt!
Vi stannade till i ett litet samhälle inne i parken, och gick ut ur bilen på en promenad. ÖVERALLT kunde man se "elks" alltså en blandning av renar och älgar, som låg och hade tagit över stan. De låg i klungor inne i folks trädgårdar, gick på gatorna, överallt!

Vi stannade till vid en liten gräsplätt, där det låg kanske ca 40-50 renar. Den stora ni ser på bilden var "mannen" Det var hans kvinnor alla de andra. Efter en stund började han känna sig hotad av att folk stod och tittade på, så då ställde han sig upp och kissade. Och jag menar verkligen KISSADE! Över hela sig själv! Ansiktet, hornen, kroppen, överallt, i säkert 3-4 minuter. Detta var hans stridsvarning typ. Sen efteråt så tog han sats och började jaga oss!

Vi sprang kan jag säga! Ojojoj! Vi lyfte upp barnen och vände oss och sprang så fort vi kunde mot bilen, och det var nätt och jämnt så alla folk hann in i sina bilar innan han tog oss. :) Rädda var vi, men mest fascinerade.

Sen satt vi i bilen och beskådade dem på avstånd. efter en stund kom det ner en annan hane från bergen, som ville ta över tjurens plats, så då blev det slagsmål...mitt framför våra ögon!
Helt otrolig upplevelse!

Jag har det på film, men tyvärr inte så många kort.



Här ser ni hur nära inpå djuren man kan komma.
En buffalo precis utanför bilrutan. :)

Jag kan verkligen rekommendera er att åka dit om ni ändå ska till Usa. Helt klart en mäktig upplevelse!

Hoppas nu bara på att vulkanen inte får något utbrott, så att det finns kvar ett tag till......:D


Kommentarer
Postat av: Designbloggar

Vill du ha hjälp med en ny bloggdesign? :) (gratis)



Vi hjälper dig lära dig bloggdesign här http://designbloggar.blogg.se/category/guiderhjalp.html



Vi svarar på alla frågor om bloggdesign, gör även designer efter DINA önskemål!



och har massvis med gratis designer! :) http://designbloggar.blogg.se/category/gratis-bloggar.html

2011-01-27 @ 02:37:29
URL: http://designbloggar.blogg.se/
Postat av: Isak

Aftonbladet var c:a 7 år sena med att publicera den här "nyheten" dock. Landhöjningen började 2004 och har sedan dess avtagit, något de glömde att nämna.



Anledningen till att Yellowstone har överdrivet mycket "elk" är vad jag hört att man sköt av all varg för längesen, då hela ekosystemet kollapsade mer eller mindre p.g.a. detta återinförde man varg från Kanada, så läget är lite bättre nu.



2011-01-27 @ 09:28:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor