Kan en socialarbetare bli "för involverad"?

Som de flesta av er vet vid det här laget så ska det ju  pbörjas en vårdnadsutredning av familjerätten angående vårdnaden om min dotter.

Detta är ett beslut som tas av Tingsrätten, så att de ska få en rättvis bedömning gjord under en längre tid, inte bara en bedömning av vad de hör under själva förhandlingen.

Förra gången det gjordes en utredning om oss som föräldrar (2005) så var den enligt mig väldigt slarvigt gjord. Det enda de gjorde vara att träffa mig och pappan vardera och tillsammans ett X antal gånger, lyssnade på vad vi hade att säga, träffade Naomi (som då var 4 år) en gång i ca 15 minuter, sen gjorde de en bedömning efter det. Ord mot ord. Jag hävdade då liksom nu att gemensam vårdnad inte fungerade, pappan sa att det fungerade bra, de valde att tro på honom. Konstigt då att det pågår fortfarande?

I vilket fall som helst, så inför den här utredningen så hade jag höga förväntningar. Vi har redan varit på socialen flera gånger på samarbetssamtal, vi var där på mötet med Naomi förra veckan, och vi träffade dem även inför förhandlingen i våras.
Hela tiden samma utredare, så de är väl insatta i hur vår relation ser ut, att kommunikationen är lika med noll, de har träffat Naomi flera gånger och hon känner en del förtroende för dem osv osv.

När vi nu var där förra veckan så frågade jag när utredningen skulle dra igång på riktigt.
Då svarar utredaren att hon inte är säker på om det blir hon som får hålla i utredning, för att hon är "för involverad"!!

Hur kan man som socialarbetare blir för involverad?
Såvida du inte har en personlig relation till någon av de inblandade, vilket de i detta fall inte har.
Borde det inte bara vara positivt att hon vet allt och känner till hur det ligger till, så att det kan fattas ett rättvist beslut?
Istället för att det ska komma in någon ny nu, som inte vet sanningen, utan endast hör ord mot ord och man ännu en gång måste försöka förklara allt ifrån början?

När det gäller ett sånt viktigt beslut som vårdnaden om ett barn, så borde ju personen som tar ställning till det vara så insatt som det möjligen går!

Jag tycker ju det, gör inte ni?


Som det står på Aftonbladet idag angående frågan om ifall vi ska ha kvar nämndemän i riksdagen, där vissa tycker att det blir för dyrt och de är för oinsatta...det borde vara samma i detta fallet, eller?

Det sparar ju både tid och pengar.
 



                                                                                                                          


Kommentarer
Postat av: Jessica

Nu är ju jag inte alls insatt utan har bara skummat lite, men kan det inte vara så att "man anser" att socialarbetaren blir "partisk" om dom "känner dej för väl"?? Önskar dej lycka till och gott slut!

2011-12-27 @ 20:41:47
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jessica: Jo, visst kunde det ha varit så om vi hade lärt känna varandra privat, men så är ju inte fallet. De enda gångerna jag har träffat henne så har det varit i vårdnadssyftet. Hon har ju träffat pappan lika mycket, så om hon är partisk så är det ju för att hon tycker den ena har rätt/fel. Den som fattar beslutet i slutändan bör ju veta vad den talar om.

2011-12-27 @ 21:32:41
URL: http://asahoffman.blogg.se/
Postat av: Fnulan

Men... ööö va???? OKej, ser dom sina anställda som okompetenta som inte kan sina skyldigheter??? Gaaahhhhhhh

2011-12-27 @ 23:31:15
URL: http://fnulan.se
Postat av: Clara

Usch då... det känns som om mycket med behandling av barn överhuvutaget i Sverige är väldigt fel... Långdragna vårdnadstvister och sådär. Och har många vänner som blivit konstigt behandlade av socialen... och varje år sker det många kidnappningar av barn, coh svenska myndigheterna gör INGET åt saken... man måste förstå att barnen går ALLTID först!

2011-12-28 @ 02:10:44
URL: http://cesio.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag tycker det är viktigt att ha samma person så som du skriver. Begär att få ha samma kvar annars klaga!! Har varit med om en vårdnadstvist jag med. Till slut fick jag ensam vårdnad men pappan tyckte att jag gjorde de pga hans sjukdom. Vilket jag inte tycker, tyckte bara att jag gjorde de för mitt barns skull eftersom han drabbades och tog de väldigt hårt. Du får jättegärna fråga och höra av dig om di vill prata! Kram

2011-12-28 @ 10:03:34
Postat av: Martina

Det är väl självklart att det skall vara någon som "kan" familjen och som varit med och vet hur turerna har gått som ska vara den som gör utredningen. Det skulle ju gå mycket snabbare för den personen har väl i princip redan tänkt klart om hur det står till?!?!

Hmmm, varför ska det alltid kastas bort en massa pengar på sådana här knäppa regler....

2011-12-28 @ 10:22:15
URL: http://ytterligare.blogspot.com
Postat av: linda

Jobbig tvist att ligga i. Kan inte vara lätt att behöva tvista om sitt eget barn men ibland är det dock väldigt nödvändigt. Jag hoppas att det ska gå så smärtfritt som möjligt både för dig och din familj. Lycka till. Hoppas att systemet kan visa någon rättvisa.

2011-12-28 @ 22:22:35
URL: http://soullfood.blogg.se/
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Usch! Jag är ju inte insatt i hela ert fall men de gånger jag vänt mig till socialen angående mina barn så har vi alltid haft samma person och hon har aldrig ansett sig vara "partisk" fastän hon endast träffat mig.

Låter märkligt!

Jag hoppas och önskar att det går bra och att det blir det bästa utgångsläget.



Kram från mig till dig

2011-12-29 @ 19:13:39
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor