Vem betalar fritidsplatsen för ditt barn?

Idag är det måndag, och jag påbörjar min sista vecka som mammaledig...HJÄLP!
Vad ska jag hitta på sen, jag har ju inget jobb på lager, har sökt massor men ännu ingen som nappat....
Så behöver någon där ute en trevlig Åsa, hör av er! :D

Angående det här med byte av Naomis skola, som jag har skrivit en del om, så har det ju ännu inte skett någon förändring på den fronten. Detta innebär, att så fort jag får ett jobb kommer jag att vara tvungen att sätta in henne på fritids.

Lagarna kring just fritidsplatser åt barn är helt åt skogen om jag får säga det själv!!!

I vårat fall, där jag och pappan inte bor ihop, utan jag har en ny man, så är det JONAS som står och betalar helt och hållet för Naomis fritidsplats. Så har det varit ända sedan jag och han flyttade ihop.

När vi flyttade till Karlstad, så var vi varken gifta eller förlovade, utan bara sambos.
Vi hade inte delad ekonomi, ändå var det Jonas som fick betala för Naomis fritidsplats, trots att det inte är hans dotter. Anledningen till detta, är att Sverige lag säger att avgiften för fritids ska baseras på den sammanlagda inkomsten i hushållet. (Spelar ingen roll om du bor ihop med en kompis)

Eftersom jag vid den tiden var arbetslös, och Jonas tjänade ganska bra, så var det hans inkomst som de baserade avgiften på. Helt sjukt om du frågar mig!

Detta innebär, att om Naomis pappa skulle träffa en tjej som tjänade bättre än honom, och vi båda skulle ha varsin fritidsplats åt Naomi, så skulle det vara min man resp. hans tjej som betalade för hennes fritidsplats. Inte jag eller hennes pappa.

Det kan inte vara rätt någonstans!
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen...Sveriges rättssystem är helt bananas!!!!

Trackback
RSS 2.0 Humor