Släktforskning som leder tillbaks till massmord av judar

Igår kväll när jag hade gått o lagt mig så låg jag o zappade på tv:n, och råkade stanna till när jag såg Lisa Kudrow, som vi mest känner igen som Phoebe från tv-serien Vänner.
Det som fick mig att reagera var att hon var väldigt seriös, och satt och grät under ett samtal med någon som visade sig vara hennes far. Den sidan av henne är man ju inte van att se!


Hon var med i ett program på svt som heter "Vem tror du att du är", och det var väldigt intressant.

Lisa hade fått reda på, via sin far, att hennes gammelfarmor hade blivit "dödad och bränd" under massmorden av judar i en liten by utanför Minsk (!) under andra världskriget.
Lisa reser till den lilla byn för att forska fram mer om sin släkt, och historien fick mig att både gråta, må illa och skratta!

Man får höra berättelser från  hennes gammelfarmors bästa kompis, som talar om hur det gick till när tyskarna invaderade deras hem. Hur hon försökta gömma en liten flicka inne i hennes hus, men poliserna kom dit och drog ut den lilla flickan och kastade henne i elden!!!

Eller när Lisa och hennes tolk går samma väg som judarna blev fösta mot sin sista stund i livet, medans en gammal man berättar hur han hade sett allting. De hade tvingat fram judarna till en kant vid ett hål i marken. 3 och 3 stod de där , nakna, och skjöts framför ögonen på sina släktingar och vänner. Män, kvinnor barn och spädbarn. Efteråt kastades de ner i hålet allesammans, och så tände de på.

Vittnet berättar om hur de i flera timmar efteråt hörde skrik ifrån hålet, från såna som hade överlevt skotten men som brändes ihjäl av elden.
Lisa var märkbart rörd, och kunde inte hålla tårarna tillbaka när hon tänkte på att det var hennes egen gammelfarmor som genomlidit detta hemska öde.

Hon förtsätter att söka efter släktingar, och hamnar till slut i Polen, dit hon visste att hennes fars kusin hade rest efter kriget. Det visar sig efter en stund att han fortfarande lever, vilket de aldrig kunde tro!

Lisa blir överlycklig, och ringer upp sina avlägsna släktingar och åker för att träffa dem.

Tänk er den chocken då!!

"-Hej, jag heter Lisa Kudrow. Jag tror vi är släkt. Kan jag få komma dit och träffa er?"

Hahaha, jag kan säga att de blev lite överrumplade när hon ringde. Hela den tragiska historien fick ju ändå då ett lite lyckligt slut, eftersom hon återfann sin fars kusin som han inte hade sett på 50 år.

Mycket intressant program måste jag säga! Jag kommer absolut att vilja se fler avsnitt av denna dokumentärserie, som i fortsättningen kommer att följa andra kändisar så som Susan Sarandon och Brooke Shields.

Gårdagens avsnitt finns att se här om ni är intresserade.

                                                                                       

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor