Hårda ord gör ondare än slag


Jag slutar aldrig att förundras över barns elakhet mot varandra.

De kan säga vad som helst, och bete sig hur som helst, för att verka tuffa i någon annans ögon. Ännu en gång har jag bevittnat hur min dotters "kompisar" agerar med vad jag skulle betrakta som äkta mobbning emot henne.

Jag ser inte min dotter som ett mobbningsoffer. Eller har inte gjort. Men ju äldre hon blir desto mer undrar jag. Jag vet att hon inte är någon ängel jämt. Hon har kort temperament, och kan vara väldigt bossig. Svår att umgås med ibland, men jag vet också att hon verkligen älskar sina vänner. Om hon blir arg så är det för att hon känner sig sårad,,,,inte för att såra någon annan.

Efter att vi flyttade till huset, så har hon skaffat sig många nya kompisar. Vissa av dessa är ett par år äldre än henne, och därför lite "Tuffare". Speciellt en av dessa kompisar som hon har lekt med är hon väldigt förtjust i. De har lekt jättebra hela sommaren, och kallar varandra för BFF (Best friends forever) Denna kompisen har ju i sin tur andra vänner, som Naomi också har lärt känna....tyvärr är inte de lika snälla. De känner sig väl hotade av den nya tjejen som kommer och tar deras kompis, och som dessutom är yngre än dom.

I vilket fall som helst, så håller dessa tjejer på att chatta med varandra via msn varje kväll, och jag har sagt till Naomi att hon endast får ha msn under strikt uppsikt....vilket innebär att jag för det mesta är i närheten när hon chattar, eller har historiken sparad så jag kan se i efterhand. En av tjejerna som hon har chattat med, som är kompis till bästisen, är riktigt RIKTIGT elak!

Hon kan helt plöstligt, utan anledning, skriva att hon tycker Naomi är knäpp i huvet, att hon hatar henne, att hon ska blockera henne och aldrig prata med henne igen. Jag har sagt till henne att ta bort denna tjejen, och inte prata med henne igen, vilket hon har gjort. Tyvärr har även "bästisen" börjat bete sig på detta sätt nu. Häromdagen kom det ett meddelande via msn, när jag satt vid datorn, där hon bara skrev " Du är ju knäpp i huve, jag blockar dig!"  Jag sa då ifrån till henne, kompisen, att hon och hennes kompisar skulle sluta bete sig som de gjorde, och att jag annars skulle ta ett samtal med deras föräldrar.

På kvällen fick Naomi ett meddelande där det stod: " Jag vill inte vara din bästis längre´hej då".

Kanske lika bra.

Det konstiga är, att hon inte visar att hon är sårad av allt detta. Jag har försökt att prata med henne om det, men hon vill inte. Rycker på axlarna och går och leker med någon annan.

Hade detsamma hänt mig när jag var i hennes ålder, så hade jag varit jätteledsen! Sårad och sviken.

Är det bara så att hon inte vill visa mig hur ont det gör? Det tror jag inte, för hon brukar prata med mig om sånt. Är det helt enkelt så, att mobbning har blivit så vanligt bland barnen idag att de inte längre reagerar? I så fall är det ju sjukt skrämmande!!!

Jag tycker att föräldrar idag borde ha mer koll på vad deras barn sysslar med, även när de sitter vid sina datorer. Mycket sägs där, och det kan lätt bli missförstånd och hårda ord. Lätt att vara kaxig när man är långt borta, men orden sårar lika mycket för det.



                                                                             

Kommentarer
Postat av: rock n roll mamma

vad hemskt! men det är så vanligt nuförtiden. nätmobbningen ökar i rask takt och det är inget skoj att se. min dotter går i andra klass och många i hennes klass har redan fb! det tycker jag är alldelles för tidigt.



hoppas hon hittar nya vänner som är snälla och gulliga!!

2010-10-14 @ 18:31:03
URL: http://emis.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor