Att blinka, eller att inte blinka, det är frågan? (LÄS!)


När jag körde hem efter att ha lämnat Naomi på skolan idag, så körde jag som vanligt över Färjestad. Eftersom jag vet av tidigare erfarenhet att polisen ofta antingen står där eller har fartkameror där, så körde jag lugnt och försiktigt.
Plötsligt börjar mötande bilar blinka åt mig, och visst, lite längre fram står polisen och har kontroll.



Detta har hänt mig ett flertal gånger det sista, att jag blivit varnad av andra bilar när polisen är ute på vägarna. Det får mig att fundera.....är det verkligen rätt att vana andra trafikanter??

Visst, självklart uppskattar jag att få ett litet "heads up" så jag kan sänka hastigheten om jag kör lite för fort, men själv är jag inte den som varnar andra.

Anledningen till detta är att jag tänker mig 2 scenarion:

Scenario 1:

En mamma, (inte helt olik mig själv), är på väg in till stan för att hämta sitt barn på skolan. Mamman är lite sen, och anar att hennes son/dotter står ute i kylan och väntar, så hon gasar på lite. Inte jättemycket, men bara så hon ligger i ca 60 på en 50-väg. Det räcker....KLICK! Så har hon fastnat på fartkameran, och åker på 2600:- i böter.
Pengar som hon absolut inte har råd med nu i juletider. En onödig utgift, som hon hade kunnat spara in om hon bara hade åkt hemifrån lite tidigare, eller om hon hade sänkt hastigheten lite, eller om en snäll själ hade blinkat åt henne och varnat henne för den där kameran som stod där just idag.
Om ändå någon varnat henne!

Scenario 2:


Två 20-åringar sitter på en fest, när den ena killen kommer på att han glömt köpa cig. Han ber sin polare, som är den enda som har körtkort, att köra honom till affären innan dom stänger.
-Ok. Vafan, tänker killen med körkort. Jag har ju bara druckit 2 starköl. Jag är nykter nog att köra.
 Så de sätter sig i bilen och åker iväg. Musiken spelas högt, de är på toppenhumör och skojar och kör alldeles för fort. Rätt vad det är så ser de att bilar börjar blinka på dem, så de sänker farten eftersom de misstänker en snutkontroll. Och visst, runt kröken stod polisen med fartkameran. Killarna klarar sig förbi eftersom de blivit varnade, och efter att ha kört en liten bit så gasar de på igen. Självsäkra och glada över att ha "lurat" polisen, så fortsätter de vansinnesfärden. Den stackars lilla pojken som jagade sin boll över vägen hade inte en chans när bilen kom så fort över kullen. En 5-årig pojke och två 20-åringar dog i bilolyckan. 
Hade de inte blivit varnade för polisen, så hade de med all sannolikhet åkt dit för fortkörning, och sen tagits för rattfylla. Men de hade haft liven kvar. Och de stackars föräldrarna hade inte behövt begrava sin enda son endast 5 år gammal, efter att ha legat i respirator i 4 månader.
Om ändå ingen varnat dom!
   




Ok, nu var detta kanske en drastisk jämförelse, men tanken är den samma.
Du vet aldrig vem du varnar när du blinkar!




Kommentarer
Postat av: Caroline

Helt rätt! man vet ju aldrig vem man varnar egentligen men det är ju beroende på de två olika scenarion du skrivit om

2010-12-21 @ 18:07:11
URL: http://carolinedesiree.blogg.se/
Postat av: nadia

Jag hade varnat. Man får tänka att den större majoriteten som kör lite för fort gör de för att dom har bråttom, inte för att det druckit alkohol.

2010-12-23 @ 00:03:28
URL: http://www.prinsessanadia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor