Bortförda barn

Antalet barn som förs bort till andra länder i vårdnadstvister har mer än fördubblats det senaste, kan man idag läsa i DN.
Detta ska nu uppmärksammas och bildas ett nätverk av de olika partierna, vilket är bra.

MEN!
Kanske borde de jobba hårdare på att förebygga att något sådant här kan ske istället?

Jag vet ju av egen erfarenhet hur lite det tas på allvar när risken för ett bortförande föreligger, det är först när det är för sent som de svenska myndigheterna lägger ner resurser på att hjälpa.

Jag minns i somras när jag ringde Amerikanska ambassaden och försökte få reda på lite info inför Naomis USA-resa, och de bara skrattade när jag sa hennes namn för de visste precis vem jag talade om. Pappan hade under flera år lämnat in mängder av pass-ansökningar, och jag fick då även reda på att han ansökt om ett social security nummer åt henne.

Mer fick jag inte veta. Det var locket på!
Trots att jag är hennes mamma och har halva vårdnaden, så var jag inte amerikansk medborgare och hade därför inga rättigheter enligt deras lagar.

Jag ringde UD, polisen, svenska ambassaden i USA mm mm, ingen kunde hjälpa mig.
Det enda jag fick höra var att: "Du får helt enkelt vänta och se om han behåller henne där, då kan du göra så och så."

DÅ! När det är för sent.



Är du orolig att ditt eller något barn du känner ska bli bortförd?
Kontakta Saknade Barns Nätverk. De har hjälpt mig mer än någon annan.

Trackback
RSS 2.0 Humor