Maktlöshet x 1000

Jag blir så arg!!

Som jag har skrivit om tidigare, så har jag under flera års tid försökt ordna så att min dotter ska få någon att prata med...en utomstående som är helt opartisk, där hon kan få prata av sig om det som tynger henne.

Hennes pappa och jag har ju legat i en vårdnadstvist som i stort sett hållit på sedan 2005, och självklart påverkas hon av detta och tycker det är jobbigt.
Nästan varje kväll/natt klagar hon över magsmärtor, illamående, hon blöder näsblod, kräks och drömmer mardrömmar.

Detta har pågått under 4 års tid, och hon får fortfarande ingen hjälp!

Varför? Jo, för att i Sverige har vi en lag som säger att för att ett barn ska få den sorts hjälp som hon behöver, så krävs båda vårdnadshavares godkännande. Något som hennes pappa vägrar gå med på.

År 2007, så hade vi en kalender som skickades fram och tillbaka mellan oss, där vi skrev ner hur veckan hos den andre föräldern hade varit. ett försök att bättra på kommunikationen oss emellan. I denna kalender har pappan skrivit FLERA GÅNGER I VECKAN under ca 3 månaders tid, om att hon har dessa symptom även hos honom. Ändå satt han hos BUP och sa att hon inte mår dåligt och inte behöver hjälp.

För ett år sedan kom min dotter hem efter en vecka hos pappan, och ville ta livet av sig, för hon mådde så dåligt. Då ringde jag till soc och BAD om hjälp....Fick ingen!



Nu i år har det gått så långt att hon har svårigheter att koncentrera sig i skolan, och hon har nu blivit rekommenderad av läkare, skolsyster, kuratorn och socialen att hon behöver någon att prata med! Plus att hon vill det själv.

Ändå får hon inte det.

Senast igår pratade jag med BUP som säger att de inte kan hjälpa till utan pappans godkännande.

Detta om något, borde vara något som Tingsrätten tog upp och tvingade pappan att gå med på?

Men nej nej, passet var viktigare än hennes välmående.

Så säger ju lagen.

Glöm för guds skull inte att skriva på med ditt namn, alla bäckar små....



(Vill tillägga att på dagarna är hon som vilken 10-åring som helst. Glad sprallig, nyfiken och lekfull. Det är kvallar/nätter hon mår dåligt)

Trackback
RSS 2.0 Humor