Att trotsa jantelagen

Satt igår och skulle skriva ett personligt brev till alla jobbansökningar jag har börjat skicka ut, och det är banne mig inte lätt ska gudarna veta!

Att förklara sig själv i korta drag, på ett sätt som får en att framstå som bra, men inte FÖR bra...man vill ju inte hylla sig själv till skyarna liksom :) Jättesvårt!

Samma sak är det när jag sitter på jobbintervju, och de ber mig säga 3 bra resp. 3 mindre bra saker med mig själv...då får jag totalt hjärnsläpp! Kommer inte på nånting.

Jag skulle vilja beskriva mig själv så här, helt ärligt nu då:

En envis tjej med gott om skinn på näsan. Vågar stå för det jag tycker och är inte rädd för att argumentera. Det värsta jag vet är orättvisor och falska människor, det bästa jag vet är min familj och mina vänner. Jag har många dåliga sidor, så som att jag har kort stubin, tänder till fort och kan vara sur länge. Jag tar åt mig allt för mycket av negativ feedback, och blir ledsen när folk säger elaka saker. Däremot rinner sånt av ganska fort. Jag har en förmåga att förvandla negativt till positivt. Blir jag arg så får jag ofta adrenalin till att få saker gjorda.
Jag skulle gå genom eld och vatten för mina nära och kära om det så behövdes. Jag har blivit sviken alldeles för många gånger, så jag har lite svårt för att lita på folk, men jag ger alltid alla en ärlig chans, och tror hellre gott än ont om alla, tills motsatsen bevisats.
Jag skulle aldrig gå bakom ryggen på någon! Är det någon jag inte tycker om slutar jag helt enkelt att umgås med personen. Jag tycker alla förtjänar en andra chans, (men inte en tredje eller fjärde.) Jag tar livet med en nypa salt, och är inte rädd för att göra bort mig. Bjuder gärna på mig själv för att få någon annan att skratta. 
 Jag tror att lycka är den bästa hämnden.

Ja, herregud, jag skulle kunna fortsätta hela dagen. Men nåt sånt kan man ju inte skriva i en jobbansökan. Eller?

Har ni något mer ni vill tillägga om mig så varsågoda, jag missar säkert nåt som andra ser.
Vad skriver ni i era ansökningar, är ni helt ärliga?

                                  
                                     Varför ser jag gravid ut på alla bilder? Jag är inte det, jag lovar!

                                                     


Kommentarer
Postat av: britta bloggar

Åh det var ju en jättehäftig beskrivning!

2011-07-06 @ 16:59:07
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: prinsessanadia

Om jag vore du så skulle jag inte skicka med en sån beskrivning. För en arbetsgivare låter du som en sån som kommer skapa problem. "Envis tjej med gott om skinn på näsan". Arbetsgivaren läser: Envis tjej, kommer alltid vilja ha rätt, kommer aldrig ge sig i en diskussion. "Jag har många dåliga sidor, så som att jag har kort stubin, tänder till fort och kan vara sur länge. Jag tar åt mig allt för mycket av negativ feedback, och blir ledsen när folk säger elaka saker". Det är ALDRIG bra att skriva negativa saker om sig själv i sitt personliga brev. "Är det någon jag inte tycker om slutar jag helt enkelt att umgås med personen." Arbetsgivaren läser att du kommer ha svårt att samarbeta.



Jag tycker inte att man ska ljuga i sitt personliga brev, men jag tycker att man ska framhäva sina positiva egenskaper, och utelämna allt som kan vara negativt. Sen ska man ändå försöka att faktiskt få fram ett personligt brev, och inte bara rabbla upp alla egenskaper. Det är en svår balansgång. Har läst någonstans att man ska använda samma ord i sitt brev som arbetsgivaren använder i annonsen. Söker arbetsgivaren någon som är stresstålig, energisk, har ledarförmåga, och klarar tunga lyft. Då ska man försöka få in att man är allt det i brevet, utan att det låter krystat. Dock är det ju inte bra att ljuga om att man t.ex klarar tunga lyft, om man nu inte gör det.

2011-07-06 @ 18:56:02
URL: http://prinsessanssmycken.se
Postat av: Fröken M

Nä... inte ser du gravid ut !! Bara lika vacker som vanligt !

Hoppas du haft en bra dag :) kram

2011-07-06 @ 20:56:01
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Jannie

så himla vacker du är människa!

O jag tycker absolut den ansökan va störtskön!

sticker ut lite ur mängden så att säga!Gillas!

Lycka till!förstår om det är toksvårt,men det är klart du grejar det!massa kramar

2011-07-07 @ 08:07:11
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Camilla

Jag jobbar dagligen med rekrytering och skulle jag få ett sådant personligt brev skulle jag uppleva det som ganska uppfriskande bland alla andra som följer alla samma mall. Dock skulle jag nog råda dig att skippa mening nr 4, i övrigt tyckte jag inte alls det var så tokigt skrivet :)

2011-07-07 @ 12:15:20
URL: http://millansmemoarer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor