Fool me once, shame on you. Fool me twice,shame on me?


Angående debatten i tidningarna idag, om att en tredjedel av de anställda på ett av Sveriges största sjukhus tycker att misshandlade kvinnor får skylla sig själva.

Min första tanke är, varför en sån studie ens har gjorts? Man tycker ju att en så självklar fråga inte ska behöva ställas, men när den ändå gjorde det, så var svaret så chockerande!
Många av de som svarade tyckte att kvinnan ( I det här fallet sas det inget om misshandlade män?) faktiskt får skylla sig själva.

Hur gamla är de tillfrågade kan man undra då?
När jag var yngre levde jag under uppfattningen, att blir man slagen mer än en gång och stannar kvar, så får man skylla sig själv.Jag fick då höra från en kompis som faktiskt levde under sådana här förhållanden, där hon blev slagen av sin kille, att man blir "Fast". Jag kunde inte förstå detta, trots att jag hörde det från flera håll.

Tills jag själv hamnade i ett destruktivt förhållande. Inte så att jag blev slagen, men jag blev utsatt för psykisk misshandel. Jag blev intalad att det var mig det var fel på, att jag fick skylla mig själv för allt som hände. Jag kan tänka mig att de som blir slagna blir lika hjärntvättade som jag blev.
Det är först när man kommer ur förhållandet och har tagit avstånd, som man inser hur sjukt det är!
Att bli slagen och sen komma till ett sjukhus,  det stället man tror man är trygg på,  och sen kanske få "bekräftat" att det är ditt eget fel, det blir ju som att bli slagen en gång till.

Den som blir misshandlad, vare sig det är en kvinna eller man, ska aldrig behöva ta på sig skulden för det som hänt!


                                                                                                                    


Kommentarer
Postat av: Linda aka Javamorsan

Åh jag blir så arg på den inställningen.

Jag liksom du hade nog såna åsikter som yngre. Innan man växte till sig och lärde sig om livet.



Allt är inte svart eller vitt. Samhället hjälper ingen så vart skall man vända sig :(



Ett offer skall aldrig behöva ta på sig skulden för det som hänt.

Såna här saker är inte okej. Det visar bara ännu mer på varför misshandlade människor stannar kvar i sina destruktiva förhållanden. När ingen hjälper står man ensam och då är det inte lätt att bryta sig loss :(

2011-12-12 @ 12:09:26
URL: http://baralinda.se/wordpress
Postat av: Amy

jag vet precis vad du menar. Var också i ett destruktivt förhållande. Man måste inte bli slagen för att ha det illa nog. Det tog mig 5 år att komma ur och det är just den är mentala misshandeln som trycker ner dig som är allra värst. När han väl har dig där, så är det inte så enkelt att ta sig ur som vissa människor tror.



Och sen givetvis finns det tjejer som slår sina killar ocså, det är lika oförlåtligt även om vissa människor tror att det inte ska vara lika dåligt. Det är det. Bra skrivet :)

2011-12-12 @ 13:05:46
URL: http://dawnelydawn.blogspot.com
Postat av: Olivia

Fin blogg och bra text! :D Kolla gärna min blogg, de två senaste inläggen!

2011-12-12 @ 17:51:40
URL: http://oliviastener.devote.se
Postat av: Bo

Våld i nära relationer förekommer oavsett kön, sexuell läggning och etnicitet. Tro inget annat.

Det är inte bara heterosexuella kvinnor som drabbas.

2011-12-13 @ 12:52:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor