Dödsstraff- För eller Emot?

Såg en dokumentär på 2:an inatt, som handlade om dödsstraff. Mycket intressant, man fick sig verkligen en tankeställare.
Man fick följa 4 män som skulle avrättas, och deras familjer. En del hade accepterat sitt öde, medans andra försökte överklaga beslutet ända in i sista minuten.

Är det rätt med dödsstraff???



Personligen får jag nog säga att jag är för det,,,,till en viss del. Visst, mord är mord kan man ju tycka. Men förtjänar män som Anders Eklund (Englas mördare) verkligen att leva? Hade någon gjort mot mina barn så som han gjorde mot henne, så hade jag velat att han fick dödsstraffet. Varför ska han få leva när han berövade henne livet på ett så brutalt sätt.

Männen i denna dokumentären hade begått avskyvärda brott! Ändå kan jag tycka att inte alla förtjänade att bli avrättade.
En hade t e x varit med vid ett inbrott hos en 87-årig miljonärska och hjälpt till att döda henne. Hemskt? Visst. Men förtjänade han dödsstraffet. Nja,,,,,Han gjorde detta när han var en vilsen 19-åring. Ingen ursäkt, men han hade suttit av 16 år redan, och var nu en vuxen påläst ÅNGERFULL man.

En annan hade kommit hem full en natt till sin flickvän och slagit ihjäl henne med ett basebollträ när hon låg och sov, för att sedan gå in i hennes barns sovrum och slå ihjäl hennes 13-åriga son framför ögonen på hans syster!
Detta medans han var villkorligt frigiven från fängelset för sexuella övergrepp på minderårig. Förtjänade han sitt straff? Ja, det kan jag tycka.

Ska dödsstraffet finnas, ska det nog vara väldigt individuellt tilldelat. Mord ska inte vara mord, utan omständigheterna ska vara av största tyngd. Förstagångs förbrytare ska kanske inte ha samma straff som en seriemördare? Även det beroende på grymheten i brottet.

En tjej de intervjuade i dokumentären tyckte att mördare skulle avlivas på samma sätt som de tog livet av sina offer. Rätt? Fel?

Hur som helst, jag är glad att inte JAG är den som avgör vem som förtjänar att leva och vem som inte gör det. Tänk att ha det på sitt samvete?!!



                                 Förtjänade han att leva?

                                                                                       

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor