Sömngångare



Hej och god morgon på er!

Inatt har jag ÄNTLIGEN fått lite sömn...har haft några nätter nu som varit väldigt jobbiga, men man ska vara glad för att få sova ordentligt nån gång emellanåt när man har en liten =)

Igår kväll innan jag gick och lade mig så gick jag som vanligt förbi Naomis rum för att titta till henne, och hörde då att hon låg och pratade. Detta är inte så ovanligt, för hon pratar ofta i sömnen, men hon pratar så tydligt så ibland vet man inte om hon pratar i sömnen eller med mig.

"-Mamma"
"-Ja, vad är det?"

Och så sätter hon sig upp och ser sig omkring, då ser jag att hon sover. Syns på ögonen och kroppsspråket.

"-Jag minns inte vart jag skulle"
"-Vadå skulle?"
sa jag

Och så lägger hon sig ner igen och somnar om. hahaha, så roligt att höra henne när hon drar igång. Ibland pratar hon engelska och väldigt ofta skäller hon på sina kompisar i sömnen:

"-NEJ ADAM!" skriker hon ofta. =)

Eller så viskar hon till någon av sina kompisar och man hör att dom ska hitta på något bus.

En av de roligaste sakerna jag har hört henne säga i sömnen, var när jag försökte lära henne att källsortera, och vi hade gjort iordning en fin liten återvinningshörna hemma i lägenheten. Vi hade skrivit ut exakt vad som skulle ligga vart osv. (har skrivit mer om det här) När hon sen kom till sin pappa ville hon göra samma sak där, men han "tror" inte på återvinning, så det fick hon inte.
Nästa gång hon kom hem till mig, så hörde jag hur hon började prata i sömnen, och helt plötsligt skriker hon:

"-No PAPA, not the plastic papa!!!" Don't throw it there!"

Hahaha, då drömde hon antagligen om att han slängde plast i "fel" påse.

En annan gång som var väldigt rolig, fast ganska skrämmande när det hände, var när vi bodde i Åmål. Naomi var ca 4 år då, och det var en av de första gångerna jag märkte att hon gick och pratade i sömnen. Jag och Naomi bodde ensamma då, och jag låg på soffan och såg nån serie om utomjordingar på tv. Plötsligt kommer Naomi ut ur sitt rum, och ställer sig bakom mig. Alla som sett en sömngångare vet att de kan se lite läskiga ut. De får en konstig blick i ögonen, och ser nästan besatta ut.
Helt plötsligt tittar Naomi på mig, och får en arg blick i ögonen, och väser fram,:

"- Dom har inget hår!"
"-Va, vadå?" sa jag och förstod först inte att hon pratade i sömnen. "Vilka har inget hår?"
"-BARNEN!"
Skriker hon samtidigt som hon börjar rycka sig själv i håret.
"-Håret har ramlat av! Dom har inget hår!" skriker hon flera gånger.

Jag måste erkänna att jag blev riktigt skraj då....helt plötsligt ser man hur hon rycker till, sen vänder hon sig om och går in och lägger sig igen. Den gången tog det ett tag innan mitt hjärta slutade bulta kan jag säga...hahaha tur man kan skratta åt det i efterhand!






Inte nog med att hon pratar och går i sömnen, hon har alltid haft roliga sovstilar också.
 Här är hon ca 3 år. ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor