Lås in henne och kasta bort nyckeln!

Nu är vi där igen. Diskussion har tagit ny fart, angående vad en nybliven mamma får eller inte får göra.

Det här med jämställdheten börjar verkligen gå bra. För männen.
De SKA ha samma rättigheter som kvinnan när det kommer till saker som vårdnaden, men när det gäller ansvaret över att vara hemma och faktiskt ta hand om barnet, då är det fortfarande kvinnan som måste göra det.

Jag syftar på diskussionen omkring Laila Bagges uttalande. Att hon ska börja jobba igen lite smått så fort hennes bebis har fötts. Hon har visst fått väldigt mycket kritik på just detta, och jag kan inte förstå varför?

Varför skulle hon inte få gå ut och jobba en eller två kvällar i veckan? Bebisen har ju en pappa också? Om han hade gett sig ut och jobbat eller supit eller rest iväg på en solsemester 3 dagar efter födseln, så skulle ingen ha reagerat...men Gud förbjude att mamman gör något annat än låser in sig i hemmet med mjukisbyxor och otvättat hår och bara sitter hemma och ser glad ut över sin nyfödda bebis.
Egentligen borde vi låsa in alla nyblivna mamor, och kasta bort nyckeln under ett års tid, så att de varken tänker på att jobba, eller råka smutta på ett glas vin, eller ännu värre....tänk om de råkar flirta med en annan man!

Pappan däremot. Ja, men han kan ju jobba dygnet runt, gå på firmafester och röka cigarr, sätta på andra kvinnor hit o dit och fortsätta leva precis som han gjorde innan....för det är ju ändå inte hans jobb att sitta hemma med bebisen.
Men när det kommer till rättigheter. Då gäller samma villkor.


                                                                                              bloglovin




Liknande inlägg:

Jämställdheten är nära-i alla fall för männen

Hon är gravid och dejtar män-Vilken hora!

Har du bara rättigheter men inga skyldigheter?
                                                                                    


Kommentarer
Postat av: Sandra, Colins mamma

Man känner ju själv om man orkar jobba när barnet är fött. Jag själv jobbade fram till bf+6 och började igen på Colins 5 veckors dag. Har jobbat sedan dess och det är verkligen det bästa jag gjort, att låta Colins pappa vara hemma hela småbarnstiden.

2011-10-17 @ 09:57:33
URL: http://sandrahupdate.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag var tillbaka på skolan 1,5 vecka efter förlossningen å alla undrade hur jag kunde fixa det?!!! Jag svarade att barnet har en pappa! Men ingen förstår, för "du är ju ändå mamma"! Nej, jag är förälder, som min make. Med samma rättigheter & skyldigheter! Vi lever i 2011 å d e pinsamt att filk fortfarande säger saker som "en mamma är ändå en mamma"!!!

2011-10-17 @ 12:49:43
Postat av: Ingrid

Bra inlägg vill jag bara säga! Det värsta med allt detta dock är att det är inte männen som tycker att det är fel att vi kvinnor går tillbaka till jobbet tidigt utan det är andra kvinnor! Att vi inte ens själva håller ihop! Jag tror att det är den största anledningen till att Sverige inte är mer jämställd än det är (även om det dock är jämställt jämfört med mååååånga andra länder). Och som Laila nämnde i bloggen... givetvis skulle hon inte gå tillbaka till jobbet om hon eller barnet inte mådde bra av detta, det är väl ändå det det handlar om!

Hej från mig!

2011-10-17 @ 14:12:04
Postat av: Maria

Jag har en 3 veckors bebis själv och jag tror precis som Laila att känns det rätt att gå tillbaka på jobb så gör man det. En dag per vecka, herregu, det är väl ingenting. Kanske problematiskt om man ammar förstås, men det är ju lösbart. Jag själv skulle inte gå tillbaka på jobb redan, men det beror också på att min sambo kan inte ta ledigt då han är egenföretagare. Men det stör inte mig. Fast jag anser att den som är mamma måste kunna besluta själv om vad som är bäst för henne, i samråd med sin andra hälft.

2011-10-17 @ 14:59:22
Postat av: linda - en vimsig mamma

man känner ju själv om man orkar jobba och när.. ingen kan ju bestämma det till henne och som hon själv säger så är ju pappan minst lika duktig på att ta hand om det kommand barnet.. fattar inte heller varför folk ska hacka på oss mammor så fort vi vill komma utanför dörrarna på jobb när man har småttingar! kram

2011-10-17 @ 16:03:15
URL: http://holen666.blogg.se/
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Väldigt lustigt det där.. Pappan har en massa rättigheter, men inga skyldigheter - egentligen.

2011-10-17 @ 21:03:09
URL: http://dolphin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor