Stenas ihjäl

Igår fick jag se en video som sprids på facebook, som gjorde mig så upprörd att jag satt framför datorn och grät.
 
Videon är 9,33 min lång, och det är en man som filmar steningen av en man och en kvinna.
Detta är inget nytt för mig. Det kom inte som en chock att detta händer där ute i världen, för jag är väl medveten om just detta, men ändå påverkar det mig lika starkt varje gång jag blir påmind om det.
 
Det finns få saker som gör mig så upprörd som dessa länders totala brist på respekt för varandras liv, och deras barbariska lagar och traditioner.
 
Så länge jag kan minnas har jag varit fascinerad av att läsa böcker och se filmer som handlar om kvinnors öden och berättelser om vad som verkligen händer bakom den fasad de visar upp för resten av världen. Hur deras liv (och död) styrs totalt av männen som endast ser dem som ägodelar och behandlar dem värre än hundar.
 
Jag blir så arg varje gång jag inser att vi, resten av världen, bara låter detta fortgå!
 
Det var många år sedan slaveriet förbjöds nu, och när vi tänker tillbaka har nog de flesta av oss svårt att förstå hur vi kunde behandla människor på det viset förr, men sanningen är att det fortfarande händer!
Fast nu är det inte de svarta som är drabbade, utan kvinnorna i dessa muslimska länder som fortfarande stenas ihjäl av sina män för minsta lilla felsteg, som männen oftast själva hittat på.
 
I dessa länder har kvinnorna ingen frihet, inga rättigheter. 
 
Det måste finnas något resten av världen kan göra för att sätta stopp för detta nu, för jag lovar att det inte kommer att ske av sig självt. De enda som har makten att förändra detta i dessa länder är männen själva, och varför skulle de göra det om det inte finns någon press från omvärlden?
 
Det är på tiden att vi gör något! 
Sprid det vidare, öppna ögonen för vad som sker, sätt en press på de som har makten att förändra, visa att vi inte tycker det är ok längre.
 

Kommentarer
Postat av: gizze

Så fruktansvärt.
Finns verkligen så mycket hemska människor i världen.
Och synen på kvinnor är skrämmande.
Finns mycket jag kunde skriva nu, men låter bli, för jag blir arg som ett bi.

2013-02-25 @ 11:44:02
URL: http://gizzez.blogg.se
Postat av: Camilla

Åh fy fan! Sitter och mår fysikt illa nu! Har aldrig sett det på film innan :o(

2013-02-25 @ 14:23:26
URL: http://camster.bloggplatsen.se/
Postat av: Anna

Det är fruktansvärt. Ja vi borde verkligen göra nåt!!!

2013-02-25 @ 20:41:36
URL: http://heltenklaanna.blogg.se
Postat av: Elin

Så, vad gör vi?

Sitter på amnestys hemsida, ska maila dem och fråga hur de jobbar, vad man kan göra...

Jag har inte sett filmen - vill inte se den, känns som en skymf mot de döda att se något någon velat filma - samtidigt som det är bra att detta hemska kommer nära och blir verkligt för oss här i Sverige.

2013-03-05 @ 22:08:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor