Rättigheter och skyldigheter

Läste en otroligt bra insändare i Aftonbladet idag, om att bonusföräldrar borde ha större rättigheter och mer att säga till om i sina "extrabarns" liv.
 
Han skriver om sånt som jag tagit upp här i bloggen flertalet gånger, tex hur orättvist det är att barnomsorgen grundas på den sammanlagda inkomsten i hushållet (dvs även bonusförälderns) men ändå har de inga rättigheter.
 
Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan, där jag ställde frågan om vad som krävs för att bli en förälder?
Svaret är enkelt.
Det räcker att du ligger med någon som blir gravid, så har du automatiskt massor av rättigheter. Hur du hanterar dina barn och dina skyldigheter har ingen större betydelse
 
En "bonusförälder" däremot, som kanske har ställt upp för sitt extrabarn hela livet, betalat för fritidsaktiviteter, gett det trygghet och kärlek osv osv, den har inga rättigheter. Noll.
 
Ett exempel på detta är en faktura som jag fick ifrån Försäkringskassan förra veckan, där jag tvingas betala tillbaka underhållsstöd för somrarna 2008-2009, då de inte tycker jag har rätt till det eftersom barnet var växelvis boende då enligt lagen.
Problemet är bara, att pappan under dessa månader (sammanlagt 8 månader) befann sig i USA och inte hade något umgänge med dottern, och inte heller betalade oss något underhåll för denna period. Däremot fick HAN ut underhållsstöd under denna perioden! Pappan hade rättigheter, men inga skyldigheter.
 
Underhållsstödet beräknas på den gemensamma inkomsten i hushållet, vilket minskade mitt bidrag trots att jag och "bonuspappan" då inte hade delad ekonomi. Alltså är det min mans lön de räknar på, våran lön som idag ska betala tillbaka dessa pengar....bonuspappan har skyldigheter, men inga rättigheter.
 
Om det skulle hända mig något, säg att jag skulle dö, så skulle hela vårdnaden automatiskt gå till pappan. Jonas skulle inte ha någon rätt till Naomi. Detta trots att hon faktiskt har (snart) 2 halvsyskon som  i så fall bor hos honom.
 
Idag finns det inte många kärnfamiljer kvar, de flesta har bonuspappor, plastmammor och styvsyskon, när ska deras rättigheter få en talan???
 
 Verkligheten är inte som i sagorna där alla styvföräldrar är elaka

Kommentarer
Postat av: Britta Högström

Världen är galen! Underhållsstödet måste bägge förälsrarna vara överens om vem som ska ha... om jag nu minns rätt. Dvs bägge föräldrarna måste skriva på en blankett om vem som ska ha det. När den ena inte gör det = problem!!! Har själv varit där. Jag har dock aldrig haft några problem med beloppet då det alltid handlat om grundtrygghetsbeloppet som alla har rätt till, oavsett vad den andre föräldren tjänar. Jag hoppas att du får rätt på allt. Mina barn är numera vuxna vilket känns som en befrielse från deras pappa på ett plan.

2013-04-02 @ 13:20:43
Postat av: Ida

Det är skrämmande hur skev vår värld är! Usch å fy säger jag :-(

2013-04-02 @ 13:41:52
URL: http://www.ettnaturligtvis.wordpress.com
Postat av: Martina

Men vad knäppt med underhållsbidraget!
Men man kan väl anmäla sådant som att fadern är bortrest/inte "umgås" med barnet under långa perioder?
Min man brukade fylla i papper när han hade längre umgängesperioder med min bonusson och hans föredetta fru gjorde samma och så skickade de in till FK.
Fast då krävs det ju att man är överens kanske?

Svar: Ja, det krävs att man är övernes då, och det är ju INTE jag och pappan :) Han skulle aldrig ställa upp och hjälpa till med en sån sak.
Angående underhållsstödet så har jag bevisat att pappan var bortrest alla dessa månader, men det hjälper ändå inte. Står det växelvis boende i lagen så ska det vara det enligt försäkringskassan, sen hur verkligheten ser ut struntar de i.
Madame Hoffa-En roligare mammablogg

2013-04-02 @ 14:08:27
URL: http://ytterligare.blogspot.se
Postat av: LILITH - Boktokig mamma med borderline

Oavsett bio eller bonus bör man inte ha en enda rättighet innan man levt upp till 100% av sina skyldigheter.

2013-04-02 @ 17:08:05
URL: http://www.lilith.se
Postat av: Tok olle

Ja, hur tokigt kan det vara!
Den biologiska pappan har inga som helst rättigheter. man kan ta ifrån honom barnet helt och beskylla honom för precis allt så att han mister både vårdnad och allt, men bonuspappan skall ha alla rättigheter som en kvinna har.
Visst är det för jävligt!

Svar: Vem har sagt att det ska vara så?Vem har sagt att den biologiska pappan inte har några rättigheter?
Nej, nu får du nog ta och läsa om inlägget eller lägga ner helt, för du har nog missförstått allt.
Madame Hoffa-En roligare mammablogg

2013-04-02 @ 19:34:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor