En fråga om moral

Tänk dig att du står i en kö där man använder nummerlappar.
Bakom dig sitter en äldre herre på en soffa och väntar på sin tur, men det går väldigt sakta i kön.
 
Det finns bara en person som jobbar i kassan, och han är nybörjare så det händer inte särskilt mycket.
Plötsligt kommer det in en ung kille i 20-årsåldern genom dörren. Han går fram, tar en nummerlapp och sätter sig brevid den första herr'n.
 
"-Jaså? Oj då, var det nummerlappar, det visste jag inte?" säger den äldre mannen.
 
"-Ja....jo.....de finns där borta" säger den yngre.
 
Man ser på den äldre herrn att han funderar på om han ska gå och hämta en, och till slut reser han sig upp och går upp för att ta en lapp. Innan han hinner fram till lappmaskinen kommer det in ännu en kund som hinner ta en kölapp innan mannen som alltså var där först av dem.
 
Nu till den stora frågan.
 
Vem tycker ni borde stå först i kön?
Killen som kom in och faktiskt tog en kölapp, eller den äldre mannen som faktiskt hade suttit där och väntat en bra stund innan de andra två kom in?
 

Kommentarer
Postat av: gizze

Självklart den äldre mannen! Hade det varit du eller jag som missat så hade det kvittat!

2012-09-04 @ 19:46:39
URL: http://gizzez.blogg.se
Postat av: R - Svartvit poesi, teckenspråk, norrland och humor!

Hade väl varit snällt att ge honom sin kö-lapp men samtidigt vet alla människor att på alla ställen och främst på apoteket ska man ta en kö-lapp. Hur ska den personen som kom vetat om han väntat där längre.

2012-09-04 @ 20:14:39
Postat av: Martina

Det där är så svårt. Hade jag varit killen så hade jag nog gett farbrorn min nrlapp. Men ibland är det nog så att jag skulle tänka ungefär såhär: "Jag har så bråttom för att hämta på dagis/komma tillbaka till jobbet/hinna med en buss och farbrorn har säkert all tid i världen"....

2012-09-04 @ 20:33:00
URL: http://ytterligare.blogspot.com
Postat av: Johanna

Utan tvekan den äldre mannen! Jag hade gett min lapp och tagit en ny till mig själv! :)

2012-09-04 @ 20:46:25
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Maria

Det där beror ju lite på, killen som kom in kan ju kanske inte veta att farbrorn suttit där länge, men om farbrorn frågar honom om han skulle kunna gå före och eventuellt förklarar varför tycker jag hon borde få gå före. Men så är det ju bara en till person före om killen går före, och en person mer eller mindre kanske inte gör något, beror ju på hur fort/sakta det gick där. :) Sen beror det ju på om någon av de hade bråttom. :)
Finns så många olika saker man kan gå efter så det är ju upp till var och en hur man tycker och tänker (:

2012-09-04 @ 22:11:38
URL: http://mariarudolphi.blogg.se/
Postat av: Madde - Trucker Mamma Madde

Hade jag varit killen hade jag gett honom min lapp och själv väntat. Han var ju ändå där först..

Kram.

2012-09-04 @ 22:41:19
URL: http://vhdbrud.blogg.se
Postat av: Marlene

Hade jag varit där hade jag gett honom min lapp och gjort det högt, ljudligt och demonstrativt för att killen och särskilt snubben som kom före farbrorn skulle höra. Eller tagit med farbrorn fram när det varit min tur och låtit honom gå före.

2012-09-05 @ 10:02:37
URL: http://fdensammamamman.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor