Astrid vrider sig i graven

Jag blir så ledsen när jag läser på nyheterna om incidenten med Herr Nilsson.
 
För er som inte har läst det, så handlar det alltså om en 3-årig pojke som älskade allt som har med Pippi att göra, och när den lilla pojken hastigt dog så ville föräldrarna ha Herr Nilsson på gravstenen, men fick ett NEJ av Saltkråkan AB som äger rättigheterna. De vill inte förknippas med sånt som är sorgligt.
 
Jag kan bara tänka mig hur det skulle kännas själv, eftersom min son (likt så många andra) också älskar alla Astrids filmer. Om det kan vara en sista önskan från ett barn, och kanske en tröst för föräldrarna, hur kan det då vara något fel i det?
 
Astrid vrider sig nog i sin grav just nu. Hon som alltid har gjort så mycket för att glädja barn med sina historier, jag kan aldrig tänka mig att hon skulle vilja neka någon den lilla trösten.
 
Nä. Fy! Nu kastar det här istället ett dåligt ljus över hennes arv.
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag läste det igår, vet inte riktigt vad jag tycker om det...
Men såg att de hade sagt att de bara ville ha med figurerna i glada sammanhang för att det var det i berättelserna eller nåt. Men då är ju frågan varför pippis mamma var död, och flera andra av berättelserna är ju sorgliga, så varför kan man inte ha med Herr Nilsson i dödsannons.
Jag tycker det skulle vara väldigt fint att ha med då pojken säkert skulle vilja det, och jag tror inte Astrid skulle sagt nej till det heller. Men de sa nej, och de är ju något man måste acceptera bara...
Det är väl en sån sak de har regler om bara, annars skulle de kanske användas väldigt mycket liksom. De kan inte säga ja till en för då ska det vara så för alla liksom. Jag vet inte, men så är det ju med mycket. :)

2012-09-15 @ 14:47:14
URL: http://mariarudolphi.blogg.se/
Postat av: Carola Paro

Saken är väl den att de inte tjänar några pengar på att låta folk använda bilderna på det sättet.

2012-09-15 @ 16:02:47
URL: http://dystopisk.blogg.se/
Postat av: anna

fy vad dåligt!!!! ska man blunda för allt som är sorgligt då. tråkigt:( tycker att dom borde ha fått ha herr nilsson på stenen

2012-09-15 @ 16:30:10
URL: http://heltenklaanna.blogg.se/
Postat av: Patrik Lindberg

Vill bara börja med att konstatera att du har ett fakta fel i ditt inlägg. Bilden på Herr Nilsson skulle man ha i dödsannonsen och inte på gravstenen. Inte blir det mindre tragiskt för det.

2012-09-15 @ 17:11:43
Postat av: lady thirty - barnboksillustratören

Astrid skulle aldrig ha sagt nej till att ha en bild på herr Nilsson i dödsannonsen! Väldigt sorgligt!!!

2012-09-15 @ 21:47:51
Postat av: Annellisaa

usch fy, att man inte kan göra något sååå litet för ett dött barn!

2012-09-16 @ 14:03:29
URL: http://annellisaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor