Katrin har ju rätt!

Jag kommer säkert att få massor av skit kastat på mig för vad jag tänker skriva nu, men so be it.
 
Har följt debatten kring Katrin Zytomierskas inlägg på sin blogg för nån vecka sedan, angående kvinnnan i S.A.T.S reklamen, och redan från början tyckte jag Katrin hade rätt. 
 
Hon har rätt i att kvinnan på bilden inte ser ut som en person som tränat aktivt i 13 år.
 

Sen kan jag inte säga att jag tycker om Katrins åsikter om att kvinnor "ska" vara trådsmala och vältränade, men hon har ju även gått ut och bett om ursäkt för att hon sårade personen på bilden, och att det inte var något personligt angrepp. Har hon ställt upp på en sån bild får hon ju faktiskt tåla en del kritik.
 
Men att sponsorer drar sig bort från bloggportalen och att hon ska få sparken över detta tycker jag är helt sjukt! Alla har väl rätt att yttra sig?
 
Jag måste än en gång få påpeka det som jag sagt tidigare, att hade samma kritik kastats på en smal kvinna så hade ingen brytt sig. 
Hur ofta är det inte tidningar som Aftonbladet tex lägger ut bilder på någon kändis som blivit överdrivet smal, och de kan gå ut och skriva att personen i fråga ser anorektisk och döende ut, men inte är det några sponsorer som drar sig ur för det......
 
Är en person smal får den ta hur mycket skit som helst, 
Men gud förbjude att man yttrar sig över någon som är överviktig!
 
Mobbning är fel, men allmäna åsikter om vikt måste väl alla få ha?
 
 
 
 
 
 
       
Kroppsideal                     Ok att vara tjock men        Hon nöp sig försiktigt 
                                            inte smal?                        på  det lilla skinnet hon
                                                                                      hade på magen och sa:
                                                                                        "Titta vad fet jag är"

Kommentarer
Postat av: LILITH - boktokig mamma med Borderline

Jag och en kompis diskuterade det där idag och kom fram till att vi håller med i att ska man vara en levande reklampelare för ett företag som sysslar med träning ska det kanske synas att man tränat stenhårt i 13 år. För ärligt talat så syns det inte. Hon ser ut som nån som precis satt sin fot på ett gym för första gången efter att ha ätit lite för mycket och lite för onyttigt under sommaren.

2012-11-12 @ 20:08:14
URL: http://lilith.se
Postat av: anna

Man har ju rätt till åsikt. Och visst är det så att är man smal så får man skit men är man tjock så är det så himla synd om den personen

2012-11-12 @ 20:15:16
URL: http://heltenklaanna.blogg.se
Postat av: Ajlin

Alla har rätt till sin åsikt, men ibland kanske det är läge att hålla käften. Ska jag bara vräka ur mig att folk är fula, feta eller har ful frisyr bara för att jag har RÄTT att tycka så? Självklart inte. Och vad gäller kampanjen så missar folk en ganska stor grej. Alla har inte som mål att se ut som Magnus Samuelsson. En del tränar för att det är roligt, en del för att må bättre. En del kanske tränar för rehabilitering. Jag har många bekanta som i många år valt bort just SATS för att de tyckt att de inte passat in, att de varit för fula, otrendiga och inte speciellt tränade. De har alltså inte vågat gå till ett gym för att bli tränade för att de inte har varit tränade. All jävla cred till SATS som visar att man på deras gym är välkommen även i mjukisbyxor. Och att alla får träna där och inte bara de som planerar att ställa upp i fitness-vm 2013.

2012-11-12 @ 20:26:35
URL: http://ajlin.blogg.se
Postat av: Ullis

Du tycker att det är "helt sjukt" att Katrin får sparken för att hon skrev som hon gjorde. Jag tycker mest det är "helt sjukt" att någon ens kan komma på tanken att BETALA Katrin för att hon vill blogga...

Svar: Haha jag tycker nog att hon kan vara ganska underhållande på sitt egna lilla sätt. :)
Madame Hoffa-En roligare mammablogg

2012-11-12 @ 20:26:55
Postat av: Ullis

Tja, alla tycker vi olika. För mig är hon en ointressant tjej som verkar vräka ur sig lite floskler då och då (som nu med den här SATS-reklamen) för att väcka uppmärksamhet.

Jag tycker med andra ord inte att hon är underhållande. Each to their own. :-)

Svar: Jag håller med om att det mesta hon säger och tycker är korkat. När hon var med i Idol så kunde jag inte ens titta på eftersnacket för jag tålde henne inte. Men på samma gång är det underhållande med personer som hon...som man antingen hatar eller älskar.
Madame Hoffa-En roligare mammablogg

2012-11-12 @ 20:32:01
Postat av: Jennie

Haha jag lovar, du kommer inte få någon skit Åsa men däremot så håller jag inte med dig som du säkert förstår. Jag kan tycka att det är ganska löjligt att ha en "förutsatt" mall för hur man ska se ut efter 13 års tränande, vi är ju alla olika och har alla olika mål med vår träning.
Jag ser inte det du eller Katrin Z ser, det jag ser är en glad tjej som ser ut att må jävligt bra!
Jag kan tycka att det är ganska bra att markera mot vikthets överlag det vill säga åt båda håll.
Det är ju ändå 2012, borde ju ändå vara dax att vi accepterar och respekterar varann hur vi än ser ut.
Ha en fortsatt bra kväll :-)

Svar: Att hon ser ut att må bra kan jag hålla med om, men jag står fast vid min åsikt att hon inte ser ut som en person som tränat i 13 år. Sen visst, alla får se ut hur de vill, de är jag den första att hålla med om, men det jag stör mig på som mest är det jag skrev sist i inlägget, att om någon hade tränat och blivit FÖR SMAL så hade inte det varit accepterat. Jag menar bara att det ska vara samma åt båda håll. Först när det blir det kan vi snacka om att ha nått respekt. Låt alla se ut hur de vill :)
Jag vill inte att folk ska tro att jag inte tycker det är ok att se ut som hon efter 13 års tränande, för det är upp till henne. Men jag undrar vad det är för träning hon sysslat med bara ? :)
Madame Hoffa-En roligare mammablogg

2012-11-12 @ 20:40:15
Postat av: Lizz~

Håller verkligen med dej!
Har följt lite diskutioner om detta, och då fått läsa hur fel hon har och att de e fel skriva som hon gjorde, men i samma kommentar får personen in att de som väger ca 55kg har anorexia.. Men det reagerar ingen på?

2012-11-12 @ 20:48:47
Postat av: Jennie

Håller med dig, det ska vara lika åt båda håll! Fast det verkar vara svårt att komma dit :-/.

2012-11-12 @ 20:59:24
Postat av: JoHaNNa - Alltid Nya Tävlingar På Måndagar

håller med dej till 100%. och själv är jag jue tjock ;)

2012-11-12 @ 21:29:01
URL: http://johannaspratstund.blogg.se
Postat av: bokii

hon har helt rätt, efter 13 år av hård träning så är ju något fel. För mkt chips och annat under tiden, att skylla på annat är ju bara patetiskt, skärp er nu. Det ända jag tycker synd om är den kostnaden och de pengar hon fick lägga för 13års medlemskap för typ .... nja inte mkt till resultat iaf.

2012-11-12 @ 21:43:51
Postat av: Marie

OM man läst allt noga så vet man att tjejen på reklamannonsen varit MEDLEM i 13 år med avbrott pga av barnfödande, skador osv
Hon har INTE tränat aktivt i 13 år.
Och gymnbolaget vill ha med alla sorters människor i sin reklam vilket jag tycker är bra.
Och sen så är tjejen i reklamen lång, 180 cm om jag inte minns fel så hennes vikt är ganska så normal till längden plus att hon själv (OM man läst ALLT) inte är ute efter att bli trådsmal.
Tycker det är rätt att Katrin får kicken, hon är fruktansvärd i dom flesta sätt och på nått vis hoppas jag livsmedelsverket får upp ögonen för hon säljer saker tex musli som hon gör hemma i sitt eget hem och inte ens har varudeklaration på.
Hon behöver något som tar ner henne från hennes höga hästar och detta med kicken från finest.se är en bra start.

2012-11-12 @ 21:50:59
Postat av: Ronja - teckenspråk och svartvit poesi samt humor!

Jag håller också med, till viss del. Det är okej att vara mullig men det är ju inget hälsosamt ideal att sträva efter, inte heller som Katrin säger 55 kilo är ju inte riktigt sunt det heller...

2012-11-13 @ 00:33:02
URL: http://ovitaskor.blogg.se
Postat av: Jonas

Men hon i SATS-reklamen ser ju inte tjockare ut än dig!?!?

Svar: Och jag tränar inte heller, vilken slump!För övrigt har du nog problem om du inte kan se skillnad på någon som väger 50kg och någon som väger 75....
Madame Hoffa-En roligare mammablogg

2012-11-13 @ 10:24:35
Postat av: Linda

Jag tycker att det möjligtvis hade varit okej om Katrin hållt sig till att kommentera att det enligt henne är en dålig reklam pga att man väl har högre förväntningar efter 13 år MEN hon slutade ju inte där utan fortsatte om tex Josephines stripiga hår.
Sen att hon ska tåla det för att hon är med i reklam idiotiskt. Ingen, inte ens Katrin, ska behöva få sånt slängt i ansiktet offentligt. Kritik är en sak, det Katrin skrev är gränsfall.
Att det leder till att Katrin får sparken har ju bara med pengar att göra, inte yttrandefrihet som Katrin vill få det till. Man bygger inte upp ett starkt varumärke genom att associeras med någon som vräker ur sig sådana grodor.
Personligen tycker jag om reklamen, den hade fått mig att vilja gå till det gymmet.

2012-11-15 @ 23:05:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor