HAAG-konventionen

Jag hittade en blogg idag som jag blev väldigt tagen av.
Mycket pga att jag kan sätta mig in lite i den förtvivlan som den här mamman känner.

Den handlar om en mamma vars son blev bortförd av sin pappa, och nu har inte mamman fått träffa eller prata med sin son på över 4 år.

Precis som i mitt fall så blev hon tillsagd i rätten att: "Det är ingen fara att pappan kommer att röva bort barnet, för det finns ju alltid HAAG-konventionen, och då kommer barnet att skickas tillbaka."

Precis så sa de till mig. I mitt fall kom min dotter tillbaka, den här mamman hade inte samma tur. Och jag kommer att vara lika orolig varje sommar när Naomi ska åka till USA. Som tur är börjar Naomi bli så stor att hon har lite att säga till om själv om hon skulle bli kvarhållen mot sin vilja.

Jag minns att de sa till mig att det inte fanns några konkreta bevis för att pappan skulle hålla kvar barnet i landet, (trots dessa bevis) och när jag frågade vad ett konkret bevis var, så sa de att :
"Ett konkret bevis på att den ena föräldern ska föra bort ett barn till ett annat land och inte komma tillbaka, det är om personen har gjort något liknande tidigare"

SJUKT!! Sjukt sjukt sjukt hur vårat samhälle fungerar!!
Och i den här mammans fall har inte ens HAAG-konventionen hjälpt, detta trots att hon har ensam vårdnad om sonen.

Alla lagar låter bra i teorin, men i praktiken får man ingen hjälp när det otänkbara händer.

Läs mammans blogg:
Saknad: Vidfrankradosh

Och skriv på hennes namnlista för att få hem sonen här.


Kommentarer
Postat av: Jennie & FrökenFlis

men fy vad det skär i mitt hjärta, jag vet inte hur jag skulle tackla en sådan situation .. :(

2012-03-26 @ 12:18:24
URL: http://jenniesays.blogg.se/
Postat av: P

Ja jag förstår inte ens hur vissa människor tänker. Tänk om det varit ombytta roller! Vad hade han gjort då?

Han hade garanterat inte tillåtit att du stack utomlands med ditt barn.

2012-03-26 @ 12:36:05
Postat av: Beatrice

Var med i veckans blogg, jag drar 5 vinnare varje söndag.

http://www.nattstad.se/themostshiningstar?id=2831475

Skriv din blogg i samma kommentar så jag vet vem du är

Klicka på länken jag skicka för att komma till rätt inlägg!

2012-03-26 @ 12:44:16
URL: http://nattstad.se/themostshiningstar
Postat av: My

Var med på ett "länkbyte" hos mig:



http://ourworldtogether.blogg.se/2012/march/lankbyte.html#comment



Så sprider jag din blogg vidare för x antal läsare!

Kram M

2012-03-26 @ 13:55:51
URL: http://ourworldtogether.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor