Skola för skilsmässobarn

Häromdagen hade jag ett samtal med Naomi.
Jag berättade för henne om hur det låg till med BUP, att det är svårt för ett barn att få gå dit och prata utan att det kommer fram till någon.

N: "Varför ska det här hända just mig? Jag vill ju prata med någon men så får jag inte."

J: "Ja, det är konstiga lagar verkligen"

N: "Ja, och så måste det hända just mig av alla människor"

J: "Du är inte ensam om att ha det så här gumman. Faktum är att det har varit väldigt uppmärksammat i media den senaste tiden, just hur svårt det är för särskilt små flickor att få hjälp ifrån samhället. Många av dom har det nog lika jobbigt som du"

N: "Men varför får vi ingen hjälp? Ska det vara så svårt att låta oss få komma in och prata av oss?"

J "Ja.....det verkar så....."

Naomi sitter tyst en liten stund och funderar, sen säger hon:

"-När jag blir stor ska jag öppna en skola. Där ska det bara gå barn som har problem, precis som jag. Med föräldrar som bråkar eller annat jobbigt. Sen ska de få leka och ha roligt samtidigt som de får prata av sig om det som är jobbigt tillsammans med andra som har det likadant. Och så ska jag se till att det inte finns några journaler som kan lämnas ut till någon"

Kloka ord från en liten flicka.
Jag hoppas hon gör det. Jag hoppas att det kommer något gott ur allt det jobbiga hon har fått genomlida.


Kommentarer
Postat av: LILITH - Borderline & mamma

Kan hon inte till en början gå till en skolkurator? Där kan pappan inte begära ut några journaler alls. Maja gick ju där när allt med hennes pappa var i full rulle och de har tystnadsplikt även gentemot föräldrarna om inte barnen säger att det är ok att berätta.

2012-02-22 @ 17:45:42
URL: http://lilith.vimedbarn.se/
Postat av: Åsa

LILITH - Borderline & mamma: Hon har gått hos skolkuratorn, men hon kände sig inte trygg med att prata med honom. Hon har även gått till skolsyster och pratat en del, men skolsystern har ju skickat remiss till BUP för att hon tycker det krävs en professionell psykolog för att hon ska få den hjälp hon behöver.

2012-02-22 @ 17:48:40
URL: http://asahoffman.blogg.se/
Postat av: K

Förstår inte hur man kan svika sina nära på det sättet.



Hon har rätt att prata med någon utan att någon ska läsa det hon sagt.

2012-02-22 @ 21:28:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor