Öga för öga, tand för tand....

Inatt avlivades Troy Davis. Trots att flera vittnen tagit tillbaka sina vittnesmål, och att tvivlen om hans skuld är många.

Dödsstraff upprör. För eller emot. Rätt eller fel?

Jag har skrivit ett inlägg om detta förr, här. Jag säger som då, jag är för dödsstraff, men då ska man vara 100% säker på att man har tagit rätt person. Och brottet ska vara oförlåtligt.

Nu vet jag att många exploderar av vrede. "Men hur ska man nånsin kunna VETA att man tagit rätt person?"

Ja. Se som till det där äcklet (vill inte skriva hans namn) som dödade alla barn på Utöya i somras. Där kan man vara ganska säker tycker jag.
Han förtjänar inte att leva i mina ögon.

Folk får tycka vad de vill. Är jag en lika hemsk människa som mördaren om jag tycker han förtjänar att dö? Nej, jag tycker inte det. Han har kallblodigt haft ihjäl massor av barn som inte gjort något fel, orsakat tusentals med människor livslångt lidande, och han visste precis vad han gjorde.

Då har man inte gjort sig förtjänt av att leva vidare. Tycker jag.


                                                                                      bloglovin

Missa inte min tävling där du kan vinna ett valfritt tandsmycke!


Kommentarer
Postat av: Silla

Jag kan tycka att det är ett milt straff om man tar honom som vi inte vill nämna namnet på... Att det är för milt för honom att få dö. Uatn jag tycker han ska få lida hela sitt liv i stället, inte på ett fängelse där dom har det bra utan verkligen få lida i en bur..

2011-09-22 @ 12:32:19
URL: http://sillas.blogg.se/
Postat av: Jens R

Är du beredd att trycka på knappen som dödar? Eller öppna falluckan? Eller sikta och skjuta? Det måste du vara stensäker på om du förespråkar dödstraff.



Dödsstraff är inte bara ett evigt straff för den skyldige. Det är också ett evigt straff för alla människor runt omkring denne. De som faktiskt älskar denna person: ett barn, en far, en mor...



Dödsstraff har ingen avskräckande effekt. Snarare tvärtom. Länder med dödsstraff har ofta höga våldsnivåer eller förtryck i olika former.



Det finns ytterst rationella skäl till att de allra flesta länder idag avskaffat döddstraffet. Det finns också moraliska skäl. En nation kan aldrig äga en människas liv. En nation får mer våld i samhället med dödsstraff.



Vi missförstår ofta straffets mening. Det är inte för att utkräva hämnd. Det är ännu mindre en metod för vem som helst att utöva hämnd. Det är för att avskräcka vi har straff - och då är dödsstraff helt meningslöst för det har ingen extra effekt.



Slutligem, många människor tror Sverige har en vek straffskala. Sanningen är att hela Europa, och stora delar av världen har ungefär samma straffskala för motsvarande brott.

Dödsstraff är alltså ytterst extremt. Att förespråka dödsstraff är därför också en ganska extrem åsikt även om många inte förstår det.

2011-09-22 @ 13:15:03
Postat av: Fredrik

Har sagt det tidigare och säger det igen att folk som är för dödsstraff är grottmänniskor som borde låsas in någonstans. Att moderna samhällen fortfarande har sådana individer i sig, är inget annat än skrämmande.

2011-09-22 @ 14:52:41
Postat av: alexandra

såå rätt med dödsstraff om det verkligen är en hemsk sak dom gjort, och dom ska dödas på samma sätt som dom dödade sitt offer tycker jag då! men då ska dom ju vara säker på att det verkligen är rätt person.

2011-09-22 @ 19:50:45
Postat av: Linda

Jag tycker aldrig om att man slänger sig med argument som "oskyldiga som inte gjort något fel". Det vet varken du eller jag någonting om. Han kan ha skjutit en person som våldtagit en annan, då borde du ju tycka att det var helt rätt att han sköt.
Nu är det som hände i Norge fruktansvärt och det borde aldrig hänt. Men helt intetsägande att tala om offrens oskuld, för det spelar ingen roll vad offret gjort och inte gjort.

Sedan håller jag med det som skrev av Jens R helt och hållet.
Kan tillägga att det dessutom är otroligt luddigt med argument som "Och brottet ska vara oförlåtligt" för vem ska det vara oförlåtligt? Eller är bara vissa brott oförlåtliga och inte andra? Ett våldtäktsoffer lider inte lika som någon som mist en nära anhörig? Var går gränsen? vem ska tala om för brottsoffren att X måste förlåta men inte Y och inte Z.

Både jag och min pojkvän är brottsoffer för sexuellt övergrepp och min pojkvän har utöver att vara direkt brottsoffer bevittnat mordet på sin egen styvpappa (som dessutom var hans förövare) och har 2 helt olika utgångspunkter för samma slutsats. Min pojkvän hatade sin styvpappa och hatar mördaren och förlåter varken brott eller person. För min del har jag förlåtit de som orsakat mig lidande, brottet förlåter jag aldrig men å andra sidan är det inte brottet jag avrättar utan personen!
Dödsstraff finns inte på kartan för vad vi kan acceptera. Vad hjälpte det att hans styvpappa blev mördad? Vi har fortfarande blivit utsatta och inte mådde han bättre för att hans förövare dog.

Jag har dessutom en nära vän på death row i USA. Vad har jag begått för brott för att straffas med att en person som står mig nära ska mördas? Det är precis vad det är. Mord. Och vem tar tillvara hans rättigheter som mordoffer?
Han räddade livet på mig då vi var yngre, och tydligen så är någon annans liv värt mer än mitt då det går att döma min vän pga det men inte pga vad han hjälpt mig med. Intressant!


Dödsstraff är ett irrationellt och helt bakvänt, oetiskt, oekonomiskt straff som inte har någon grund i moderna samhällen att falla tillbaka på. Och som bara orsakar mer lidande.
Det är ett hämdbegär som finns inom oss men som bara får härja fritt för de som inte tar tillvara på den intellektuella förmåga som vi människor också besitter.

Sedan det här med bevisning etc. Jag anser inte att det duger att vara "ganska" säker då det gäller ett sådant straff. Men även om vi kan vara 99% säker så finns det ingen anledning att ha ett sådant straff då det är ett hycklande utan dess like.

Nej, du är inte "lika hemsk" som en mördare. Det är heller inte fel att tycka att någon inte förtjänar att leva, precis som min pojkvän tycker. Problemet börjar när du sitter och anser att du har rätt att handla efter allt ditt tyckande, speciellt då det gäller andras liv. Då är du varje gång du säger ja till en avrättning delaktig i det.

2012-12-20 @ 12:22:42
URL: http://sugarberry-delight.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor