Delad vårdnad innebär delat ansvar.

När jag bodde ihop med min dotters far, så hade jag ganska nyligen startat mitt eget företag i form av en Glitterbutik. Jag hade inte så mycket lön, utan det mesta gick direkt in i företaget, och eftersom han inte hade någon inkomst heller vid denna tiden, så fick vi bostadsbidrag ifrån Försäkringskassan.

I början av 2005 när vi gick isär, så flyttade han ut till en annan lägenhet, men det dröjde nästan ett år innan han slutade stå skriven på min adress. Jag bad honom flera gånger att skriva sig på sin nya adress, men det dröjde ända till november månad innan han gjorde det. (Som ni kanske vet så ansöker man om bostadsbidrag året innan, detta var alltså när vi fortfarande bodde ihop)

Något år gick, och sen kom det ett beslut ifrån Försäkringskassan om att vi var återbetalningsskyldiga för det bostadsbidrag som vi hade fått. Eftersom vi båda hade varit skrivna på den adressen, så blev vi båda återbetalningsskyldiga!

I vilket fall som helst, några år gick, sen helt plötsligt får jag ett samtal från polisen. Pappan hade polisanmält mig för urkundsförfalskning! Ett mycket grovt brott, som man kan få fängelse för om man blir dömd. Han hävdade att jag hade förfalskat hans underskrift på papprena till försäkringskassan, för att jag skulle få ut mer pengar. Totalt skitsnack, vilket jag även som tur var lätt kunde bevisa för polisen, som beslutade sig för att lägga ner utredningen.

Efter denna händelse, som är helt och hållet påhittad från pappans sida, så vägrar han att skriva på några papper som rör min dotter, om hans påskrift kommer i min närhet.

Detta har ju, som ni säkert kan förstå, inneburit en hel del problem. Har man gemensam vårdnad så är det en del papper som behöver skrivas på. Skola, flytt, läkare osv.
Han har varit tydlig med att säga till på skolan att hans underskrift aldrig får hamna i mina händer.
När vi skulle flytta till Karlstad, så fick jag skriva på papper till Skattemyndigheten och förlita mig på att han skrev på dem och skickade in. Vilket han aldrig gjorde.

Igår på samarbetssamtalet så tog jag upp detta. Hur ska vi kunna ha gemensam vårdnad om han vägrar skriva på papper?

Enligt honom skulle detta inte vara några problem. Han erkänner inför socialen att han vägrar skriva på papper. Socialen ifråagsätter detta, och säger att ska man ha gemensam vårdnad så måste sådant fungera. Och även ifrågasatte de hur vi går tillväga när han befinner sig i USA. Skulle något hända, så fungerar det ju inte om det ska vara så här.

Nej . Precis. Det fungerar inte. Som jag sagt. Om och om igen.
Det är som att försöka komma överens med en 5-åring. Inte en 50-åring.

                                                                                    bloglovin

Trackback
RSS 2.0 Humor