Big Dolls

Anorektiskt trådsmal, solariebrun, plastikopererad, lösnaglar, sönderblekt hår och så lite kläder som möjligt.
Är det verkligen den förebilden vi vill förmedla till våra barn?

Kolla in den nya barbiedockan som säljs i Barnens hus butikerna nu...(Där jag har jobbat en gång i tiden, är mycket glad att jag inte gör det nu...)
Jag bara undrar, de som har gjort denna dockan, och inte mindre de som har bestämt sig för att köpa in den i sitt sortiment...vart har de befunnit sig de senaste åren?
Har de inte märkt att vi försöker bojkotta denna syn på kvinnor?

Jag satt och diskuterade detta med min dotter en dag när hon lekte med barbie, och då kom hon med en fantastisk ide'.
Att jag och hon skulle uppfinna en ny docka, som ser "normal" ut. Halvmullig, ofärgat hår och helt enkelt vardaglig. Den skulle heta "Big Dolls" enligt Naomi.

En alldeles strålande ide' om du frågar mig!



                                                                        bloglovin

Liknande inlägg:

Fy vad fet du är, du får börja banta nu va?

Hon nöp sig försiktigt på det lilla skinnet hon hade på magen och sa "Titta vad fet jag är"

Bojkotta idealen, inte utseendet


Kommentarer
Postat av: I

Nej, man kan ju undra hur de tänker? Fast samtidigt verkar det ju som det är det här de flesta föräldrar vill ha: en skevkvinnosyn. Åtminstone om man ser vilka kläder och saker många föräldrar väljer till sina barn.

2011-10-18 @ 14:49:02
URL: http://casalinga.blogg.se/
Postat av: Anonym

För det första så måste vi sluta kalla den för Barbiedocka. Nog för att Barbiedockor också är jävligt smala va, men en Barbie är ett varumärke, inte en specifik typ av docka. Sen kan man väl tycka att det är för jävligt att den är smal och så vidare, men det är ju fortfarande en leksak. Jag satt inte på mitt rum när jag var liten och ojade mig över att jag inte såg ut som en LEGOgubbe eller ett penntroll eller som en av mina kåldockor. Jag lekte hur mycket som helst med Barbiedockor, och dockor av den typen, när jag var liten men jag skulle inte vilja påstå att jag har varken skev kvinnosyn eller kroppsuppfattning.

2011-10-18 @ 15:05:12
Postat av: Lena "Zaxa"

Sätt upp mig som försäljare för Big Dolly. Det var det bästa jag hört. Min dotter har själv valt att inte leka med Barbie för att så ser man inte ut. Tyvärr gillar hon Barbies pysselböcker...



Måtte vi lyckas lyfta fram kritiken om dessa hemska dockor.



Kram Lena

2011-10-18 @ 18:50:38
URL: http://zaxa.blogg.se/
Postat av: naomi

XDhaha!

2011-10-18 @ 20:01:43
Postat av: Jennie & Fröken Flis

dom benen.. påminner inte om något annat än någon som är långt gången i sin anorexi. Det va det värsta jag sett. :(

2011-10-18 @ 21:24:46
URL: http://jenniesays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor