"Djävulen bär Prada"

Eller nej. Djävulen får lyxrum i fängelset. Så var det ja. Just det.

Norges brottsling #1, som omhäktades igår, har visst plågats tillräckligt länge i sin isoleringscell, nu ska de släppa på restriktionerna lite. Låta honom få ta emot besök, ge honom ett eget arbetsrum, ett träningsrum och ett sovrum. Bättre än vad de flesta medelklassarna har det ute i samhället alltså.

Jag kan inte begrips varför det ska daltas med brottslingar!
Männsikan har för bövelen inte bara kallblodigt mördat 77 barn, utan han har utgett sig för att vara tryggheten själv, en polis, han har skjutit dem i ryggen. Han bombade en byggnad mitt i centrala Oslo, och allt han gjorde var välplanerat och genomtänkt.
Kan man bli mer djävulen personifierad?

Har man begått ett brott, så ska man straffas rejält för det, så att det avskrämmer andra från att göra detsamma.
Där vi var på semester nyligen, i Dubai, så har de stenhårda lagar mot brottslighet. Om du stjäl något, det räcker med snatteri, så hugger de av handen på dig.
Jag säger inte att detta är rätt, men jag kan lova dig att det märks att de är ärliga. Jag glömde min handväska i en taxi där en dag. Jag hade kamera, mobiltelefon, plånbok med över 2000:- i kontanter mm där i. Jag trodde det var kört, att allt var borta för alltid. Det dröjde knappt en timme innan taxichauffören kom till hotellet med min väska, och allt var kvar där i.
Var han bara en snäll medmänniska, eller helt enkelt rädd för eventuellt straff?
Det får jag aldrig veta, kanske både och?

Jag tycker kanske inte det är rätt med omänskliga straff, men hårdare straff än här i Norden i alla fall.

Jag hade en kompis när jag bodde i Lysekil. Han var en småbrottsling. Begick något brott, åkte in i fängelse ett tag och släpptes sedan ut igen.
Jag minns en gång på sensommaren att jag satt och pratade med honom i parken, och han sa så här:

"-Jaha, då var det snart dags att göra något olagligt då, så man får åka in igen"

Jag frågade honom då så klart varför han höll på som han gjorde, och till svar sa han:

"Varför inte? På kåken har jag mina polare, gratis boende och käk, får träna gratis, sen begår jag aldrig grövre brott än att jag är ute till sommaren och kan krascha hos en polare under sommarmånaderna. Billigt o bra"

Jag tror inte han hade tänkt likadant om han varit tvungen att sitta i en isoleringscell, eller någon hade huggit av handen på honom.
Tror ni?

Kanske dags att sätta på oss hårdhandskarna?!
Jag har ett förslag. Byt ut brottslingarna mot åldringarna
.

Sätt våra gamlingar i fängelset, och lås in brottslingarna på åldershemmet. Då blir det nog bättring ska ni se!

                                                                                                        

Se även:

Gissa vad detta är för byggnad?


Kommentarer
Postat av: Svärmor

Det ligger en hel del i det du skrivit!!

2011-11-15 @ 13:55:24
Postat av: Sanity

Som vanligt är det orden om att man självt är ett offer som dominerar bland de främlingsfientliga - nr 2 är att försöker avleda sina egna problem mot att diskussionen ska handla om hur andra ska göra rätt för sig - Det är precis samma logik som bakom Sverigedemokraternas politik - Att göra upp med sig själva och sina egna personliga problem innan man försöker göra ett hållbart samhälle, är ingen tanke hos dessa.

2011-11-15 @ 14:12:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor