Har en mördare några rättigheter?

Idag ska "han" omhäktas. Ni vet han som begick de avskyvärda brotten på Uttöya i somras. Jag vill inte skriva hans namn, då han inte ska få mer uppmärksamhet än nödvändigt.

Jag funderade faktiskt senast häromdagen på varför man hade hört så lite om dåden efter i somras. Det var så stort när det skedde, sen tystades allt ner. Kanske journalisterna fick sig en tankeställare efter alla protester. (se här)

Man kan läsa om att "han" vill förklara sina handlingar, förklara varför han gjorde som han gjorde.
Vill vi veta?

Visst. Man är nyfiken.
Men vill man kunna förstå hur en männsika kan begå såna brott? Vill man höra hans förklaringar?
Har han RÄTT att få förklara sig?

Ibland förundras jag över brottslingars rättigheter. Se som på Anders Eklund. Ni minns han som kidnappade, våldtog och dödade 10-åriga Engla. För ett tag sedan kunde man läsa om hur han fick skyddas av vakter och låstes in i en egen avdelning för att skyddas mot hämndlystna medfångar.

Varför har han rätt till beskydd?
Vad hade lilla Engla för skydd när han brutalt förgrep sig på henne och tog hennes liv. Vad har hennes anhöriga för beskydd idag? Inget. Men brottslingen ska ha det.
Är det rätt?

Nu är det förstås skillnad på det brottet som begicks mot Engla, och det som begicks i Norge.  Anders Eklund var ju inte ute efter uppmärksamheten, så som han i Norge. Det är ju det som är så sjukt.
Han begår dessa avskyvärda brott för att han vill "Proov a point" så att säga. Och det är precis det han får göra. Förklara sig. Få fram sitt budskap.

Jag antar att alla har rätt till ett försvar. Att förklara sina handlingar. Men denna personen har ju utnyttjat systemet till max, på bekostnad av oräkneliga ungdomars liv.

Har han då kvar den rättigheten?

                                                                                                         

!


Kommentarer
Postat av: EMMAS!

hoppas du får en fin dag :D kram

2011-11-14 @ 10:18:46
URL: http://eemma.se
Postat av: K

Ja det är upprörande. Jag vill veta varför han gjorde som han gjorde, men det vet man redan. Han skrev sitt så kallade manifest, där han beskrev hur han skulle hämnas på socialdemokraterna i Norge, som han menade var ansvariga för invandringen av muslimer. Eftersom socialdemokraterna är ”de som bestämmer” så menar han att det inte är mer än rätt att de får stå till svars. Att det sedan som du skriver drabbar oskyldiga ungdomar är inget han bryr sig om. De är skyldiga genom att de tillhör socialdemokraternas ungdomsförbund.

Det går alltid att rationalisera grova brott om man vill, men det betyder inte att vi ska tro på de förklaringar som lämnas. I hans fall var det bara hat som drev honom, även om han vill försöka få det till att han försökte rädda Norge. Det värsta exemplet på rationalisering av hatbrott jag sett är Sven Lindqvists bok ”Utrota varenda jävel”, där han menar att nazisterna utrotade judarna enbart av ekonomiska skäl. Allt för att försöka släta över den riktiga drivkraften: hat.

2011-11-14 @ 11:24:30
Postat av: Wallberg(idjjaa.se)

Tjaah, nu har du chansen att bli dagens blogg på min blogg.

du behöver bara kommentera " jag är med " så är du verkligen med!

du kan kommentera hur många gånger du vill, du får bara större chans att vinna.

GLÖM INTE SKRIVA EN SMILEY EFTER VARJE JAG ÄR MED!!!! :D

Då blir allting så mycket gladare!



( förlåt om du inte gillar sånnahär kommentarer ha en bra dag )!



http://idjjaa.se/2011/november/dagens-blogg.html#comment



kram Idjjaa

2011-11-14 @ 11:32:20
URL: http://www.idjjaa.se
Postat av: h

Är man med i leken (demokrati) får man leken tåla. Oavsett hur jobbigt det blir.

2011-11-14 @ 11:43:55
Postat av: Jonnie

haha ja visst e den cool :) sån vill ja ha när ja blir gammal

2011-11-14 @ 13:00:07
URL: http://www.Alwaysfabulous.se
Postat av: prinsessanadia

Ibland hade dödsstraff varit bra. Jag förstår inte alls det där med att man ska dalta med fångar.

2011-11-14 @ 14:28:11
URL: http://www.prinsessanadia.se
Postat av: Linda aka Javamorsan

Känslomässigt håller jag med till 100 %. Dessa jordens avskum har förverkat sin rätt att andas till och med.

Men bortsett från känslorna så anser jag ändå att i ett modernt demokratiskt samhälle kan aldrig stat sänka sig till dessa människors nivå. Därav tycker jag att det är bra att vi vidhåller mänskliga rättigheter även för dessa slödder.

Om vi börjar tillåta tex att interner slår ihjäl mindre önskvärda individer. Ja är vi då bättre än den vi önskar livet ur?



Jag är emot dödsstraff och kommer aldrig kunna se det som ett bra straff någonsin. Även om man vet till 1000 % att personen är skyldig är det inget straff jag med gott samvete vill införa. Ett civilicerat samhälle har inte såna straff. Dessutom anser jag att dödstraff är mer ett straff för dom anhöriga än för brottslingen. Är man död är man död.

Nej sätt svinen i en liten isoleringscell och låt dom sitta där resten av sina liv är mitt råd. Där kan dom sitta och fundera över sina val i livet och se varför dom hamnade i en liten cell utan fönster. Utan sällskap och ingen väg ut.

Dalta med fångar ger jag inget för. Men det får också finnas gränser för hur man som rättsamhälle behandlar brottslingar. Två fel gör aldrig ett rätt så att säga.

Men det är rent logiskt och utan känslor jag har dom åsikterna.



När han som mördade min systerdotter åkte in talade mitt hjärta och jag önskade honom det värsta någonsin. Vad som hänt med honom vet jag inte och ärligt så bryr jag mig inte heller. Hoppas han brinner i helvetet resten av sitt liv.

2011-11-15 @ 07:51:29
URL: http://baralinda.se/wordpress
Postat av: Karpstryparn

Breivik har den rättigheten, tystar man honom är man likadan som han!

2011-11-15 @ 13:25:53
URL: http://www.karpstryparn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor