Rätt åt han,,,,eller?

 

Vad tycker ni om det här?

En 8-årig pojke som har fått ett utbrott i skolan. Han tar upp en träpinne och hotar att döda lärarna om de går ut genom dörren...polisen kommer dit, och "tvingas" använda både pepparspray och handbojor för att lugna ner killen.

Det är det här som nu är så uppmärksammat. Mamman tycker att polisen har använt sig av övervåld mot den lille killen, och har nu gjort en anmälan mot polisen.
Visst, fine. Jag kan hålla med om att pepparspray känns lite mycket, men jag kan samtidigt tycka att killen gott kan få sig en ordentlig tankeställare när han beter sig så!

När man ser klippet framstår pojken som offret. Han filmas i sitt hem, med sin mamma, pratar om sina intressen...han är med i talkshows, och man ska tycka synd om honom...men , ursäkta mig...var det inte han som fick ett utbrott och hotade att ta livet av folk nyss?!!

Jag vet inte, vad tycker ni?  Gjorde polisen fel, eller får pojken skylla sig själv? Eller kanske både och?


Gillar du min blogg?
bloglovin


Kommentarer
Postat av: Simon

Han ser inte särskilt lång ut för sin ålder så jag tvivlar att han skulle kunna slå ihjäl någon med en pinne.

Mesigt av lärarna att inte istället låta han slå några gånger och sedan slå tillbaks i självförsvar.

2011-04-10 @ 00:53:58
Postat av: Mathias

Om en person är såpass instabil, oavsett ålder - tycker jag det absolut är berättigat med handbojor för att vara säker på att han inte tar upp en träpinne (som han gjort i klassrummet) och går över till faktiskt våld också.



Pepparspray, well, nja. Det är lite gränsfall kanske, men jag tycker VERKLIGEN inte synd om killen. Han verkar ju vara medveten om vad han gjort.



Det jag dock tycker är dåligt är att han blir behandlad som en kändis. Intervjuer och annat ses ju positivt i en 8årings ögon - gör du illa någon, så får du vara med på tv.



Bra samhälle, verkligen.

2011-04-10 @ 08:39:17
Postat av: Carina Ikonen Nilsson

Ojdå, hur tänker du då??? Förhoppningsvis arbetar du inte i skolan, och jag tackar min lyckliga stjärna att jag och inte heller mina barn har behövt råka ut får någon som har så Höga tankar om vuxenheter. Den vuxenhet vi skriver om i fallet pojken är vuxenhet som skrämmer mig och framför allt tror jag den lilla killen blev skrämd.

2011-04-10 @ 22:08:41
URL: http://malix.se
Postat av: micke

ja helt rätt åt han.. övervåld ?? där var ju inget våld det är därför sprejen kom in och handbojer får alla som är jobbiga och kan skada sig själv och andra..

2011-04-11 @ 08:38:59
Postat av: Andreas

Herregud, han är ju bara 8 år. I mina öron låter det sjukt att polisen överhuvudtaget skall bli inblandad. Om han dessutom går på en skola för barn med speciella behov borde det väl redan vara känt att han har aggressionsproblem (någon anledning att han går där måste det ju finnas).



Får skylla sig själv? Om föräldrar och lärare misslyckats så med sin uppfostran av denna pojke är det väl snarare dom som borde bära skulden. Självklart skall han inte få uppföra sig hur som helst utan konsekvenser men det finns betydligt bättre sådana än pepparspray och handfängsel.



Tycker att den polis som använt pepparspray mot ett barn borde fängslas, det är inte försvarbart på något vis.

2011-04-11 @ 16:15:47
Postat av: Carina Ikonen Nilsson

Jo jag lästa allt i ditt inlägg och trotts det eller kanske för just det är jag glad över att mina barn inte träffat på vuxna med dina uppfattningar, 8 år och ska få sig en läxa. Jops, du den läxan tror jag pojken kan, den kommer att förfölja honom länge. Själv har jag i många år arbetat med ungdomar. Inte en enda gång har jag använt mig av pepparsprey. Har fyra egna barn och tänka dig inte en enda av dom har blivit speciellt farliga.

Våld föder våld känns det bekant?

Hör va du säger men väljer att inte ta till mig det. Vi har olika uppfattningar och det är jag glad för.

Ha en bra kväll och ett bra liv.

2011-04-11 @ 20:51:17
URL: http://malix.se
Postat av: Dag

Ni som anser att pepparspray och handklovar inte är våld har nog aldrig utsatts för något av dessa vapen.

smärtan och biverkningarna av pepparspray är värre än en 3 ronders boxningsmatch. Handklovar skapar panikångest och försätter din kropp i en onaturlig position.

Om en vuxen person inter ka

2011-04-11 @ 22:39:16
Postat av: Jonte

Tycker man bör ha i åtanke att pojken går i en skola för barn med särskilda behov och då säkerligen även har sådana. Detta är alltså en FÖRKLARING och ingen URSÄKT till pojkens beteende. I det klippet som ligger uppe om det här på aftonbladets hemsida påpekar mamman att utbrott av det här slaget inte sker hemma eller med barnvakten etc. utan bara i skolan. Hmmm..kanske kan vara för att skolan är enda stället där det ställs krav på honom eller?



Sen är det ju det här med lagar och regler, vet inte hur det funkar i staterna men i den svenska skolan riskerar ju lärare i stort sett jobbet så snart de tar tag i en elev. Kanske förståeligt att man då väljer att tillkalla polis vid en sån här situation även teoretiskt sett skulle kunna lösa det på egen hand?

2011-04-12 @ 00:46:43
Postat av: blah laa

Hur tänker ni som säger att han får skylla sig själv? det är väl helt klart att han har någon sjukdom, och att man ska kunna kontrollera sin sjukdom(tex adhd, bipolar osv) vid 8 års ålder? hur tänker ni?

2011-04-12 @ 06:41:24
Postat av: Mathilda

Polisen må ha använt övervåld mot killen... Men han får ändå dels skylla sig själv!!

2011-04-12 @ 18:44:01
URL: http://mammaensam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor