Kreftor, vadå kreftor? Såna som man'eter.....

God morgon kära läsare!

Idag är det fredag, för er som av någon anledning har missat det... =)Vi ska ner till Åmål för våran årliga kräftskiva.

Elanders kräftskivor var en gång en stor händelse.

Vi brukade samla vänner och släkt för att en hel helg fiska kräftor, koka dem och sedan äta med massor av snapsar till....fyllan brukade aldrig vara långt borta, och katastrofen var varje år ett faktum. Varje år hände det något....det har till och med stått om det i tidningen!
Som tur var så växte även det Elanderska släktet upp och fick barn, så de senaste åren har det lugnat ner sig drastiskt. De senaste åren har det trappats ner ordentlig, för att till slut försvinna nästan helt. I År skulle det inte ens bli några kräftor, men efersom våran familj ÄLSKAR denna lilla delikatess, så får det ändå bli en liten skiva för bara la familia.

Ikväll får de ut och lägga i burar, vilket några av någon anledning faktiskt tycker e roligt? Själv gillar jag inte något med det....kallt o blött o högt gräs med fästingar o ormar o bökiga burar som ska bäras omkring. Nej, usch o fy! Inget för mig, lyxhustru som jag är...hahahhaha!!!
Jag stannar mycket frivilligt hemma och passar barna, sitter inne i värmen med ett glas vin och väntar på lördagens färdigserverade kräftor i stället. =)

Kräftor är ju som sagt en stor grej i våran familj. Har alltid varit. Min far är tokig i dem, så pass tokig att han har en egen kräftodling. Han älskar dem mer än sina barn tror jag. =) Som bevis på detta kan vi bara gå tillbaka i tiden en så där 31 år, till när lilla jag föddes....

Mamma som var stor o tjock, hade gått över tiden 9 dagar, (Jag skulle varit född slutet på juli), och väntade o väntade på att värkarna skulle dra igång. När som helst nu. Vad gör kära pappa då? Jo, han åker iväg med sina polare på kräftfiske, och missar hela min födsel!!! Tror ni att min mor var förbannad eller??!! Hahahaha, hon var så arg att hon inte ens ringde och talade om att förlossningen hade dragit igång, och jag klandrar henne inte. Skulle nog jag oxå ha varit. Efter det har jag alltid fått höra att jag har så dålig timing som föddes mitt under kräftfisket. Men jag har alltid gillat att reta gallfeber på min pappa! =)


                                                             

Kommentarer
Postat av: Millah

Hej =) Allt bra?

Är du tävlingsintresserad?



Jag har iaf igång massa tävlingar & det kommer in nya hela tin.



Var gärna med & tävla =)

--> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad så ber jag verkligen så hemskt mycket om ursäkt

och då är det bara att radera den hära kommentaren eller nå:)



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2010-09-03 @ 10:13:44
URL: http://millahoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor