Bakom slöjan



Inne på Mitt i City i Karlstad så finns det ett amningsrum för oss mammor som inte tycker det är så roligt att sätta oss vart som helst bland en massa främlingar och flänga upp våra bröst som om det vore den mest naturliga sak i världen.

Ok, amning i sig kanske är den mest naturliga saken, men just det här med vissa mammor som bara klär av sig och tar fram bröstena mitt i en stor folksamling är ju inte helt normalt. Jag gör det inte, och är jag någon gång TVUNGEN att amma och inte får tag på ett enskilt rum, en toalett eller annat så försöker jag göra det så diskret som möjligt. Inte bara för min egen skull utan även för att jag vet att inte alla uppskattar när man gör det på offentliga platser...men ibland har nöden ingen lag.

Kissa är också helt naturligt men man gör ju inte det vart som helst för det, eller hur?

Anyways, så tycker jag det är en väldigt bra ide' att de har detta amningsrummet för oss mammor i ett stort köpcentra,,,det borde finnas på alla stora offentliga ställen. Ett stort mysigt rum med stor soffa, leksaker, skötbord, toalett, mikro och tvättställ. Där alla mammor kan sitta i lugn och ro och mata sina små bebisar.

Igår när jag satt där inne, så var det tomt först, så då var Jonas med mig. Efter en stund kom det en annan mamma med sin lilla bebis, och då gick Jonas direkt ut därifrån, vilket jag tycker var helt rätt. Jag och den andra mamman satt och pratade, och då kom en tredje mamma med sin lilla bebis som inte kan ha varit mer än några veckor gammal. Denna sista kvinnan var muslim. Hon hade slöja på huvudet. Jag såg att hon ryckte till när hon såg att vi satt där inne, men hon hade inget val. Bebisen skrek, och hon gick in och satte sig i ett hörn och så diskret som möjligt matade hon sitt barn.

Då, efter bara någon minut, så kom den första kvinnans man in och satte sig också! Som om det var den naturligaste saken i världen, klampade han rakt in och satte sig brevid sin fru och väntade på henne.

Jag trodde den muslimska kvinnans ögon skulle ramla ur huvudet på henne! Hon såg livrädd ut!

Inte för att vara fördomsfull, men i många muslimska länder så får en kvinna inte ens titta på en man, inte visa hår eller ens en liten bit av sitt eget skinn. Och nu satt här en helt främmande man precis brevid henne när hon satt och ammade sitt barn. Säkert inte ok för hennes del. Och vad skulle hennes man säga om han visste det tro?

Jag vet inte, jag såg bara hennes min när hon satt där, hon såg vettskrämd ut, och stressade verkligen för att komma ut därifrån så fort som möjligt. Nu säger jag inte att det var så bara för att hon var muslim, jag menar inte att låta fördomsfull....men tanken bara slog mig när jag satt där och såg detta.

Den andra familjen borde också ha sett detta. Tycker att såppas mycket respekt får man visa, att mannen inte går in i ett sånt rum, i alla fall inte utan att först höra om det är ok med de andra som är där inne.

Eller, vad tycker ni???




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Humor